Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

24.06.2019

Procedura legalizacji samowoli budowlanych w myśl nowych przepisów

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Przepisy obowiązującego prawa tworzą dwie odrębne procedury dotyczące samowoli budowanych polegających na budowie obiektu budowlanego, uregulowane w art. 48-49 i art. 49b prawa budowlanego. Najnowszy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, z racji podobieństwa owych procedur, zakłada ich ujednolicenie i stworzenie jednej wspólnej procedury uwzględniającej występujące obecnie różnice.

Zgodnie z projektem, samowole budowlane uregulowane w art. 49b prawa budowlanego, dotyczące realizacji inwestycji bez wymaganego zgłoszenia bądź pomimo wniesienia sprzeciwu przez organ administracji architektoniczno-budowlanej, zostaną przeniesione do art. 48 tej ustawy. Proponowane zmiany mają poprawić czytelność postępowań prowadzonych wobec inwestorów, którzy budowali bez wymaganej przepisami prawa zgody[1].

Po ewentualnym wejściu w życie projektu, procedura dotycząca samowoli budowlanej ma kształtować się w poniżej przedstawiony sposób.

Organ nadzoru budowlanego, tak jak dotychczas, będzie najpierw wydawał zaskarżalne postanowienie o wstrzymaniu budowy dotyczące obiektu budowlanego lub jego części, będącego w budowie/wybudowanego bez wymaganej decyzji o pozwoleniu na budowę albo zgłoszenia/pomimo wniesienia sprzeciwu do tego zgłoszenia. Jednocześnie organ ten przekaże informację o możliwości złożenia wniosku o legalizację i konieczności wniesienia opłaty legalizacyjnej.

Następnie inwestor/właściciel/zarządca obiektu budowlanego, w terminie 30 dni od doręczenia tegoż postanowienia, będzie mógł złożyć przywołany wniosek, efektem czego będzie przeprowadzenie postępowania legalizacyjnego. W przeciwnym wypadku organ nadzoru budowlanego od razu wyda nakaz rozbiórki.

Po otrzymaniu wniosku, organ nadzoru budowlanego wyda postanowienie nakładające obowiązek przedłożenia dokumentów legalizacyjnych, o których będzie mowa w art. 48b prawa budowlanego m.in. zaświadczenia wójta/burmistrza/prezydenta miasta o zgodności budowy z ustaleniami mpzp lub decyzją o warunkach zabudowy. Nieprzedłożenie ich w terminie oznaczonym w postanowieniu skutkować będzie nakazem rozbiórki.

Po otrzymaniu dokumentacji, organ nadzoru budowlanego sprawdzi jej kompletność i zgodność z przepisami prawa budowlanego, w tym z przepisami techniczno-budowlanymi. Powyższe może zakończyć się w dwojaki sposób.

Jeżeli efektem oceny będzie stwierdzenie nieprawidłowości, organ nadzoru budowlanego wyda postanowienie zobowiązujące do ich usunięcia, pod rygorem wydania nakazu rozbiórki. Gdy organ ten nie stwierdzi owych uchybień, nałoży obowiązek uiszczenia opłaty legalizacyjnej. Nieuiszczenie opłaty skutkować będzie rozbiórką.

Legalizacja nastąpi po wniesieniu opłaty legalizacyjnej, kiedy to organ nadzoru budowlanego zatwierdzi projekt budowlany/projekt zagospodarowania działki lub terenu. Gdy budowa nie została zakończona -zezwoli na jej wznowienie.

Końcowo wskazać należy, że uproszczony sposób legalizacji przewidziany został dla „starych” samowoli budowlanych (patrz artykuł pt. Legalizacja „starych” samowoli budowlanych).

 


[1] por. uzasadnienie do projektu ustawy https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12321551/12583607/12583608/dokument389542.pdf

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autor artykułu

Marta Lorych

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem prawa ochrony środowiska

Więcej z Przepisów §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj