Partnerstwo innowacyjne jest nową procedurą udzielania zamówień publicznych wprowadzoną przez dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 2004/18/WE [dalej jako: „dyrektywa 2014/24/UE"] [i].
Obecna ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych[ii] nie przewiduje podobnych rozwiązań, jednak przywołana instytucja z dużym prawdopodobieństwem zostanie wprowadzona do polskiego prawa zamówień publicznych na skutek implementacji przez Polskę do krajowego porządku prawnego dyrektywy 2014/24/UE (termin implementacji upłynął w dniu 18 kwietnia 2016 r.). Warto więc zapoznać się z podstawowymi założeniami dotyczącymi partnerstwa innowacyjnego przewidzianymi w prawie unijnym.
Podstawową regulację w tym zakresie stanowi art. 31 dyrektywy 2014/24/UE, który wprowadza rozwiązania charakterystyczne wyłącznie dla procedury partnerstwa innowacyjnego. Jednak, podobnie jak w przypadku innych trybów udzielania zamówień publicznych, zastosowanie znajdą również pozostałe przepisy dyrektywy m.in. dotyczące elektronicznych środków komunikacji.
Samo pojęcia innowacji, kluczowe dla instytucji partnerstwa innowacyjnego, zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 22 dyrektywy 2014/24/UE. Zgodnie z jego treścią „innowacje oznaczają wdrażanie nowego lub znacznie udoskonalonego produktu, usługi lub procesu, w tym między innymi procesów produkcji, budowy lub konstrukcji, nowej metody marketingowej lub nowej metody organizacyjnej w działalności przedsiębiorczej, organizowaniu pracy, lub relacjach zewnętrznych m.in. po to, by pomóc rozwiązać wyzwania społeczne lub wspierać strategię "Europa 2020" na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu”. Celem instytucji partnerstwa innowacyjnego jest więc opracowanie innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych tzn. takich, które są nowe albo przynajmniej znacznie udoskonalone, a następnie udzielenie na ich dostawę odpowiedniego zamówienia.
Z założenia partnerstwo innowacyjne ma więc być wykorzystywane w przypadkach:
Jednocześnie należy zaznaczyć, że zakup dostaw, usług lub robót budowlanych będących wynikiem partnerstwa innowacyjnego jest możliwy wyłącznie pod warunkiem, że będą one odpowiadać poziomem wydajności i maksymalnym kosztom uzgodnionym między zamawiającym a uczestnikami postępowania.
Partnerstwo innowacyjne wydaje się więc atrakcyjną alternatywą dla tych zamawiających, którzy są potencjalnymi odbiorcami innowacyjnych produktów, usług lub robót budowlanych oraz wykonawców specjalizujących się w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań. Pozostaje więc obserwować proces wdrożenia do polskiego systemu prawnego instytucji partnerstwa innowacyjnego, a następnie jego praktycznego wykorzystania w procesie udzielania zamówień publicznych przez zainteresowane podmioty.
[i] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE seria L, nr 94, str. 65 ze zm.).
[ii] tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.
_________________________________________________________________________
Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?
Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.
"Nie jest sztuką wybrać
"
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać
Dowiedz się więcej:
Zamówienia publiczneAutorzy artykułu
Radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie cywilnym, ze szczególnym uwzględnieniem prawa zobowiązań
radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych i partnerstwie publiczno-prywatnym oraz negocjacjach i opracowywaniu kontraktów.
27.03.2023
24.03.2023
15.03.2023