Ustawą z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadzono możliwość składania przez właścicieli nieruchomości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w formie elektronicznej (znowelizowane artykuły 6m i 6n ustawy). Zmiany te weszły w życie w dniu 6 marca 2013 r.
Aby było to możliwe, rada gminy w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego określa warunki i tryb składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności:
Proponowane zmiany mają na celu ułatwienie wykonywania obowiązku składania deklaracji śmieciowych przez właścicieli nieruchomości poprzez umożliwienie im dokonania tego nie wychodząc z domu.
Rada gminy w drodze uchwały ma możliwość wyboru trybu składania e-deklaracji. Analizując dotychczasowe uchwały rad gmin w tym zakresie można wyróżnić dwa sposoby składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej:
Miejscem składania tego typu e-deklaracji jest najczęściej specjalnie utworzona, dedykowana dla tego celu strona internetowa gminy, bądź też elektroniczna skrzynka podawcza dostępna na właściwej stronie internetowej urzędu gminy (najczęściej w serwisie Biuletynu Informacji Publicznej).
Jeśli interesuje Cię ta tematyka i potrzebujesz wsparcia merytorycznego, czytaj dalej.
Autor artykułu
prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego
27.09.2023
08.09.2023
23.08.2023