Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

06.09.2018

Granice warunków udziału w postępowaniu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share
"

Nie jest sztuką wybrać 
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne

Jednym z instrumentów służących weryfikacji podmiotowej wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego są warunki udziału w postępowaniu. Ustanowione przez zamawiającego kryteria kwalifikacji mogą dotyczyć:

  1. kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów;

  2. sytuacji ekonomicznej lub finansowej;

  3. zdolności technicznej lub zawodowej.

Warunki udziału w postępowaniu, powinny zostać przez Zamawiającego wykreowane w sposób, który z jednej strony umożliwi realne zweryfikowanie potencjału wykonawców a z drugiej nie ograniczy w nieuzasadnionym stopniu dostępności do zamówienia potencjalnym wykonawcom. W przedmiocie granic swobody kreowania kryteriów kwalifikacji, przysługującej zamawiającym udzielającym zamówień na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych wypowiedziała się Główna Komisja Orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: Główna Komisja Orzekająca, GKO) w orzeczeniu z dnia 21 maja 2018 r., BDF1.4800.23.2018.

 

Stan faktyczny sprawy

Zamawiający uzależnił możliwość udziału w postępowaniu o udzieleniu zamówienia publicznego, którego przedmiotem był odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne, od wykonania albo wykonywania, co najmniej jednej usługi odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów:

  1. w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie,

  2. przez okres następujących po sobie 12 miesięcy,

  3. o wartości nie mniejszej niż 1.000.000,00 złotych brutto.

Zamawiający wymagał nie tylko ażeby wskazane elementy zaistniały łącznie ale również zastrzegł, że warunek uzna za spełniony, jeżeli wykonawca wykaże wykonanie/wykonywane ww. usługi łącznie w jednej usłudze.

 

Stanowisko Rzecznika

W ww. zakresie Rzecznik uznał, że zamawiający ograniczając możliwość spełnienia warunku wyłącznie do sytuacji w których wykonanie/wykonywanie usług nastąpiło łącznie w jednej usłudze (w jednym zamówieniu) uniemożliwił wzięcie udziału w postępowaniu podmiotom posiadającym doświadczenie na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów, lecz na podstawie odrębnych zamówień.

W ocenie Rzecznika, przyjętym opisem warunku udziału w postępowaniu uniemożliwił ubieganie się o zamówienie wykonawcom, którzy posiadali doświadczenie w realizacji usług zgodnych z przedmiotem zamówienia, lecz w ramach odrębnych usług - osobno w zakresie odbioru odpadów i ich zagospodarowania z terenów zamieszkałych oraz terenów niezamieszkałych, na których powstają odpady. Ze względu na powyższe, tak opisany warunek udziału w postępowaniu uniemożliwiał ubieganie się o to zamówienie także wykonawcom funkcjonującym w formie konsorcjum, w skład których wchodziłyby podmioty mające odrębne doświadczenie w odbieraniu odpadów z każdej z ww. rodzajów nieruchomości.

 

Stanowisko GKO

Główna Komisja Orzekająca zakwalifikowała usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych do kategorii usług kompleksowych. Odwołując się do treści ustawy z dnia 13 września 1996 r. ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1289 ze zm.) podniosła, że ustawodawca w odmienny sposób odnosi się do usługi obejmującej jedynie odbieranie odpadów komunalnych oraz usługi kompleksowej – która ze względu na swoją specyfikę oraz wymagania ustawowe nie może być traktowana jedynie jako sumaryczne połączenie dwóch odrębnych usług.

Świadczenie jednej kompleksowej usługi obejmującej wszystkie trzy istotne i podstawowe elementy tej usługi różni się pod względem jej charakteru, organizacji wymagań w zakresie sprawozdawczości od odrębnie realizowanych, nawet przez tego samego wykonawcę, usług odbioru, transportu, czy zagospodarowania. Inny jest bowiem w takim wypadku proces logistyczny związany z przechowywaniem odpadów, ich przekazywaniem, rozplanowaniem tras przejazdu pojazdów, jeżeli kontynuacja usługi jest realizowana przez inny podmiot (w przypadku realizacji odbioru i transportu odpadów), jak również inna jest jej organizacja, jeżeli wykonawca ma za zadanie jedynie poddać odpady składowaniu lub zagospodarowaniu, a pierwszy etap jest realizowany przez inny podmiot.

Tym samym, w ocenie GKO, podmioty zamawiające w przypadku tego typu usług powinny w sposób szczególny podejść do wyboru doświadczonego i rzetelnego wykonawcy. Odnosząc się do badanego stany faktycznego GKO, uznała, że Zamawiający miał prawo wymagać, aby wykonawca wykazał się doświadczeniem przy/w realizacji kompleksowej czynności w ramach jednej usługi, co koresponduje z opisem przedmiotu zamówienia, zaś samo połączenie obu usług w jedną w ramach tego opisu jest uzasadnione obiektywnymi potrzebami podmiotu zamawiającego.

"

Nie jest sztuką wybrać 
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne

Autor artykułu

Konrad Różowicz

partner, prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

Nie jest sztuką wybrać 
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne