Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

06.05.2013

Obowiązki nakładane na posiadaczy domowych pupili muszą być zgodne z Konstytucją

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Zakres obowiązków, jakimi gmina może obciążyć osoby utrzymujące zwierzęta domowe, jest częstą przyczyną lokalnych konfliktów. Zagadnienie to należy niewątpliwie do wrażliwszych społecznie. Dlatego też gmina – określając nakazy i zakazy wiążące posiadaczy domowych pupili – powinna uwzględniać różnorodność i złożoność sytuacji życiowych w tym zakresie.

Powyższą tezę można wyprowadzić z niedawno opublikowanego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku (sygn. akt II SA/Bk 919/12), wydanego w warunkach ponownego rozpoznania sprawy (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie o sygn. II OSK 1492/12). Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał w nim, że rada gminy co do zasady może nakazać wyprowadzać psy jedynie w kagańcu i na smyczy, także w trakcie ich przewozów środkami komunikacji publicznej. Jednakże nakaz tego rodzaju, ze względu na swój restrykcyjny charakter, nie może być kategoryczny i bezwyjątkowy.

Omawiane orzeczenie zapadło na gruncie skargi na regulamin utrzymania czystości i porządku. Złożyła ją właścicielka kilku psów, która nie godziła się z obowiązkiem zakładania choremu czworonogowi kagańca podczas odbywanych spacerów.

Przyznając rację skarżącej, Sąd uznał, że obowiązek wyprowadzania psów w kagańcu i na smyczy nie może obejmować wszystkich psów w równym stopniu, lecz musi uwzględniać cechy osobnicze zwierzęcia oraz jego stan fizjologiczny. Podkreślił przy tym, że potrzeba zróżnicowania zasad utrzymania psów wynika z celu upoważnienia rady gminy do określenia obowiązków właścicieli zwierząt domowych, jakim jest ochrona otoczenia przed zagrożeniem stwarzanym przez zwierzęta. Sąd wyjaśnił, że nie wszystkie psy stwarzają jednakowe zagrożenie dla otoczenia. Psy normatywnie uznane za agresywne, a zatem obiektywnie stwarzające zagrożenie dla ludzi, wymagają określenia rygorystycznych obowiązków właściwego utrzymania. Jednakże jest też grupa psów z natury łagodnych, przyjaznych człowiekowi np. wykorzystywanych w dogoterapiach, szkolonych jako psy ratownicze, czy będących przewodnikami niewidomych, a także grupa małych, karłowatych psów towarzyszących (np. shih-tzu, chihuahua, buldog francuski, york, pinczer miniatura). Brak zróżnicowania takich odmiennych od siebie ras psów prowadzi więc nieuchronnie do nieuzasadnionego przypisywania odpowiedzialności karno-administracyjnej za zachowania, które obiektywnie nie mogą stwarzać jakiegokolwiek zagrożenia dla otoczenia. W konsekwencji takie działanie gminy stanowi naruszenie konstytucyjnej zasady proporcjonalności. 

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autor artykułu

Anna Kudra-Ostrowska

Doktor nauk prawnych, specjalizuje się w sprawach z zakresu prawa planowania i zagospodarowania przestrzennego i jemu pokrewnych (prawo budowlane, prawo geologiczne i górnicze, prawo ochrony środowiska, prawna ochrona krajobrazu, prawne uwarunkowania korzystania z dróg publicznych).

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj