Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.



Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

14.12.2017

Nowe progi unijne w 2018 r.

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share
"

Nie jest sztuką wybrać 
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne

Prezes UZP wszczął procedurę legislacyjną, która ma na celu podwyższenie progów unijnych i oficjalnego kursu euro stosowanych w zamówieniach publicznych.

Ustawa prawo zamówień publicznych w wielu przypadkach uzależnia stosowanie bardziej rygorystycznych wymogów od okoliczności czy wartość danego zamówienia przekracza tzw. próg unijny. Progi te są ustalane w odpowiednim rozporządzeniu i pośrednio wpływają m.in. na kwestie dotyczące obowiązku ogłoszenia zamówienia w odpowiednim publikatorze, długości terminów składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, obowiązku stosowania JEDZ, długości terminów związania ofertą przez wykonawcę czy zakresu czynności, od których można wnieść odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.

Aktualnie obowiązujące progi wkrótce jednak ulegną zmianie. Prezes Urzędu Zamówień wszczął bowiem procedurę legislacyjną, która ma na celu dostosowania przepisów prawa krajowego do prawa Unii Europejskiej. 24 listopada 2017 r. Prezes UZP przedstawił projekt rozporządzenia w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, w których zaproponowano podwyższenie progów unijnych [1]. 

Warto również dodać, że podwyższeniu ulegną nie tylko kwoty progów unijnych podanych w euro, ale także ich równowartości w złotych z uwagi na wzrost średniego kursu złotego w stosunku do euro. Analogiczna procedura legislacyjna została bowiem wszczęta również w podniesieniu do rozporządzenia w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych [2]. Prezes UZP zaproponował jego podwyższenie ww. kursu.

Zmiana wysokości progów unijnych

Projekt rozporządzenia z dnia 24 listopada 2017 r. przewiduje, ze próg unijny dla zamówień na roboty budowlane będzie wynosić 5.548.000 euro, bez względu na rodzaj zamawiającego. W tej chwili próg ten wynosi 5.186.000 euro.

Natomiast w przypadku zamówień na usługi lub dostawy, próg unijny został zróżnicowany i może wynieść 144.000 euro, 221.000 euro lub  443.000 euro.  Próg unijny dla zamówień na usługi lub dostawy miałby wynosić :

1) 221.000 euro  (aktualnie wynosi 207.000 euro) - dla zamawiających będących:

a) uczelniami publicznymi,

b) państwowymi instytucjami kultury, 

c) państwowymi instytucjami filmowymi, 

d) jednostkami samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa) oraz ich związkami,

e) jednostkami sektora finansów publicznych dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego,

f) państwowymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej (innymi niż wymienione wyżej).

2) 144.000 euro (aktualnie 134.000 euro) - w odniesieniu do innych jednostek sektora finansów publicznych niż wskazane wyżej w pkt 1);

3) 443.000 euro (aktualnie 414.000 euro) - dla zamówień na usługi lub dostawy będących zarazem zamówieniami sektorowymi lub zamówieniami z zakresu dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, bez względu na rodzaj zamawiającego.

Warto również wspomnieć, że w odniesieniu do zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi, zgodnie z projektem rozporządzenia progi unijne wynosić będą:

1) 750 000 euro – w przypadku zamówień innych niż zamówienia sektorowe lub zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa,

2) 1 000 000 euro – w przypadku zamówień sektorowych.

Podwyższenie średniego kursu euro

Zgodnie z projektem z dnia 24 listopada 2017 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych, średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych wynosić miałby 4,3117. Aktualnie kurs ten wynosi 4,1749. 

Mając na uwadze powyższe, przykładowo po 1 stycznia 2018 r. próg stosowania ustawy przez jednostki samorządu terytorialnego w odniesieniu do robót budowlanych po przeliczeniu wynosić będzie 23.921.311,60 złotych (obecnie wynosi 21.651.031,40 złotych). Próg ten ulegnie zatem zwiększeniu aż o 2.270.280,20 złotych.

Próg bagatelności

Warto również wspomnieć o jeszcze jednym istotnym progu, o którym mówi ustawa Prawo zamówień publicznych – o tzw. progu bagatelności. Przepisów ustawy nie stosuje się bowiem do zamówień, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30.000 euro. W związku ze wzrostem kursu złotego w stosunku do euro, automatycznie podniesiona zostanie również granica stosowania ustawy z 125.247 złotych do kwoty 129.351 złotych. Dopiero gdy wartość przedmiotu zamówienia przekroczy wskazaną kwotę zamawiający będzie miał obowiązek przeprowadzenie przetargu.

 

[1] https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12305602

[2] https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12305605

"

Nie jest sztuką wybrać 
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne

Autor artykułu

Maciej Wruk

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa cywilnego i gospodarczego ze szczególnym uwzględnieniem prawa zamówień publicznych

Więcej z Przepisów §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

Nie jest sztuką wybrać 
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne