Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.



Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

01.12.2017

Dekomunizacja na ostatniej prostej

drukuj mail Share
"

Zgodnie z Konstytucją RP samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej – pomagamy wdrożyć tą zasadę w życie.

"

Dowiedz się więcej:

Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi

Do dnia 2 grudnia 2017 r. wojewodowie mają czas na wydanie zarządzeń zastępczych w przedmiocie dekomunizacji nazw ulic i innych budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Przypomnijmy, że do dnia 2 września 2017 r. jednostki samorządu terytorialnego miały czas na tzw. dekomunizację, tj. zmianę nazw budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, w tym dróg, ulic, mostów i placów, upamiętniających osoby, organizacje, wydarzenia lub daty symbolizujące komunizm lub inny ustrój totalitarny lub propagujące taki ustrój w inny sposób. Termin ten określony został w art. 6 ust. 1 ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, na 12 miesięcy od dnia wejścia w życie przedmiotowej ustawy, co nastąpiło dnia 2 września 2016 r.

Stosownie natomiast do art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku niewykonania obowiązku zmiany nazwy budowli, obiektu, czy urządzenia użyteczności publicznej, wojewoda zobowiązany jest do wydania zarządzenia zastępcze, w którym nada nazwę niepropagującą komunizmu lub innego ustroju totalitarnego, w terminie 3 miesięcy od dnia, w którym upłynął termin na dokonanie we własnym zakresie dekomunizacji (tj. w terminie do dnia 2 grudnia 2017 r.). Co ważne, zgodnie z ust. 3 przywołanego powyżej art. 6 ustawy, wydanie ww. zarządzenia zastępczego wymaga opinii Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu potwierdzającej niezgodność nazwy obowiązującej w dniu wejścia w życie ustawy dekomuniazacyjnej. Opinie te są przedstawiane niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 tygodni od dnia doręczenia żądania wojewody.

W praktyce stosowania przepisów ww. ustawy pojawia się jednak szereg wątpliwości co do kwalifikowania określonych nazw (zwłaszcza nazw ulic) jako nazw, które propagują komunizm lub inny ustrój totalitarny. W konsekwencji w wielu jednostkach samorządu terytorialnego zrezygnowano ze zmian takich nazw, zwłaszcza tych odnoszących się do konkretnych osób, którym w sposób jednoznaczny i bezsprzeczny nie można przypisać przynależności do „niepożądanych” przez ustawodawcę ustrojów państwowych, bądź też dat (bardzo często odnoszących się wyłącznie do konkretnego dnia i miesiąca – bez dookreślenia konkretnego roku). Pierwsze pojawiające się w tym zakresie orzeczenia sądów administracyjnych wskazują, że nie każda nazwa odnosząca się do osoby, czy daty, mimo – wydawać by się mogło – jednoznacznych skojarzeń, wymagać będzie obowiązkowej zmiany.

Powyższe jest o tyle istotne, że w odniesieniu do zarządzeń zastępczych wojewodów zastosowanie znajdą wybrane przepisy samorządowych ustaw ustrojowych dotyczące nadzoru nad działalnością JST, a w szczególności przepisy umożliwiające zaskarżenie – w terminie 30 dni od dnia doręczenia – takiego zarządzenia zastępczego do sądu administracyjnego.

Na marginesie niniejszych rozważań warto również zauważyć, że prawomocna zmiana przez wojewodę w drodze zarządzenia zastępczego dotychczasowej nazwy upamiętniającej – w ocenie wojewody – komunizm lub inny ustrój totalitarny nie wyklucza możliwości późniejszej samodzielnej zmiany nadanej nowej nazwy na inną, zgodnie z posiadanymi przez jednostki samorządu terytorialnego uprawnieniami do ustalania nazw, zwłaszcza ulic i placów będących drogami publicznymi.

"

Zgodnie z Konstytucją RP samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej – pomagamy wdrożyć tą zasadę w życie.

"

Dowiedz się więcej:

Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi
DZIAŁY:
Ustrój

Autor artykułu

Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Więcej z Praktyki §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

Zgodnie z Konstytucją RP samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej – pomagamy wdrożyć tą zasadę w życie.

"

Dowiedz się więcej:

Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi