Projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych w ślad za dyrektywami unijnymi bardziej szczegółowo reguluje przesłanki zmiany zawartych umów w sprawie zamówienia publicznego.
Zasady zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego określa obecnie art. 144 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych [dalej również: „ustawa Pr.z.p”].[1]
Dotychczasowa regulacja zakazuje istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Wyjątkiem od powyższej zasady jest sytuacja, gdzie zamawiający przewidział możliwość dokonania zmiany umowy w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany. Dopuszczalna jest również nieistotna zmiana umowy.
Wiele praktycznych wątpliwości - przede wszystkim dotyczących tego - jakie zmiany umowy uznać należy za „istotne” oraz w jaki sposób określić warunki zmiany umowy w dokumentacji przetargowej, aby zmiana umowy mogła zostać uznana za dopuszczalną, rozstrzygnęło dotąd orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Powyższe nie zmienia faktu, że zamawiający formułując postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub rozważając dopuszczalność zmiany umowy napotykają w praktyce wiele wątpliwości.
W dniu 18 kwietnia 2016 r. upływa termin implementacji przez Polskę nowej dyrektywy unijnej 2014/24/UE [dalej również: „dyrektywa 2014/24/UE”][2], uchylającej dyrektywę 2004/18/WE. Zgodnie z motywem 107 preambuły dyrektywy 2014/24/UE, cyt. „Niezbędne jest doprecyzowanie warunków, w jakich modyfikacje umowy w trakcie jej realizacji wymagają przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia, z uwzględnieniem stosownego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. (…) Ma to miejsce szczególnie w sytuacji, gdy zmienione warunki miałyby wpływ na wynik postępowania, gdyby zostały uwzględnione w pierwotnym postępowaniu. Modyfikacje umowy skutkujące nieznaczną zmianą wartości umowy do określonej wartości powinny być możliwe zawsze bez konieczności przeprowadzania nowego postępowania o udzielenie zamówienia.” Bardziej szczegółowe zasady modyfikacji umów w okresie ich obowiązywania określa zaś art. 72 dyrektywy 2014/24/UE.
Wdrożenie powyższych przepisów dyrektywy 2014/24/UE - w ramach noweli ustawy Pr.z.p. [dalej również: „nowela”][3] - przewiduje się w przepisie art. 144 ustawy Pr.z.p. - planowane jest rozbudowanie treści ww. przepisu. Zmiany w ustawie Pr.z.p. sprowadzać mają się do opisanych poniżej kwestii.
Generalnie, zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy lub umowy ramowej w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Wyjątkiem od powyższej zasady jest wystąpienie co najmniej jednej z poniżej opisanych okoliczności.
Zamawiający nie może wprowadzać kolejnych zmian umowy lub umowy ramowej w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy - propozycja art. 144 ust. 1a ustawy Pr.z.p. zakaz powyższy odnosi bezpośrednio do przypadków zamawiania dodatkowych dostaw, usług lub robót budowlanych od dotychczasowego wykonawcy, nieprzewidzianych wcześniej zmian umowy oraz zmian umowy wskutek reorganizacji działalności wykonawcy (połączenie, przekształcenie, podział, upadłość, restrukturyzacja, zbycie wykonawcy lub jego przedsiębiorstwa).
Zmianę postanowień zawartych w umowie lub umowie ramowej uznaje się za istotną, jeżeli zmienia ogólny charakter umowy lub umowy ramowej, w stosunku do charakteru umowy lub umowy ramowej w pierwotnym brzmieniu. Za istotną może być uznana również zmiana, która nie zmienia ogólnego charakteru umowy lub umowy ramowej i zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:
W proponowanych przepisach podkreśla się, że jeżeli zamawiający zamierza zmienić warunki realizacji zamówienia, które wykraczają poza dopuszczalne wedle przepisów ustawy Pr.z.p. zmiany umowy lub umowy ramowej, zobowiązany jest przeprowadzić nowe postępowanie o udzielenie zamówienia. Postanowienie umowne zmienione z naruszeniem zasad ustawowych podlega unieważnieniu - na jego miejsce wchodzą postanowienia zawarte w pierwotnym brzmieniu.
[1] Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Tekst jednolity: Dz.U. z 2015 r., poz. 2164, z późn. zm.).
[2] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U.UE.L.2014.94.65).
[3] Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk 366) dostępny jest na stronie internetowej Sejmu RP: http://www.sejm.gov.pl.
_________________________________________________________________________
Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?
Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.
"Nie jest sztuką wybrać
"
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać
Dowiedz się więcej:
Zamówienia publiczneAutor artykułu
radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych i partnerstwie publiczno-prywatnym oraz negocjacjach i opracowywaniu kontraktów.
26.03.2024
13.03.2024
06.03.2024