11.07.2016


Odmowa uchwalenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę a interes prawny przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego

KATEGORIA: Wokanda

Zdaniem NSA w świetle aktualnych przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma interes prawny w zaskarżeniu uchwały odmawiającej zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków. 

Przedsiębiorstwo  wodociągowo-kanalizacyjne zwróciło się do Rady Miasta o zatwierdzenie taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków na terenie Gminy. Rada Miasta w drodze uchwały odmówiła zatwierdzenia taryf.

W konsekwencji przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne skierowało do Rady Miasta wniosek o uchylenie powyższej uchwały. Spółka otrzymała odpowiedź informującą, że organ nie uwzględnił wniosku o uchylenie wskazanej uchwały.

W następstwie zaistniałej sytuacji przedsiębiorstwo złożyło skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu. W skardze zarzucono naruszenie prawa materialnego, poprzez odmowę zatwierdzenia taryf, w sytuacji, gdy zostały one sporządzone zgodnie z  aktualnie obowiązującymi przepisami. Ponadto skarżący wskazał, iż „reguły alokacji kosztów zawarte we wskazanych przepisach mają obligatoryjne zastosowanie do podziału kosztów w zakresie prowadzenia przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne działalności w wielu gminach, dla których są tworzone odrębne taryfy, a nie tylko do alokacji ustalonych kosztów na taryfowe grupy odbiorców usług, w ramach konkretnej taryfy”.

Wyrokiem z dnia 11 czerwca 2014 r., sygn. akt II S.A./Wr 292/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę, wskazując, że świetle przedstawionych dowodów nie został naruszony interes prawny skarżącego. WSA stwierdził, że brak jest legitymacji po stronie skarżącej do wniesienia skargi na wskazaną uchwalę Rady Miejskiej w trybie art. 101 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 466) [dalej: u.s.g.]. W zaistniałym stanie prawnym oznacza to brak podstaw do żądania od sądu administracyjnego kontroli legalności zaskarżonej uchwały organu gminy.

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne złożyło skargę kasacyjną do NSA na powyższy wyrok, wnosząc o jego uchylenie i przekazanie do ponownego rozpoznania przez WSA w Wrocławiu.

Po rozpoznaniu sprawy wyrokiem z dnia 19 maja 2016r., sygn. akt II GSK 1152/16, Naczelny Sąd Administracyjny uchylił zaskarżony wyrok WSA i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania.

Według NSA na podstawie taryfy dokonuje się rozliczenia usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne na rzecz odbiorców. Natomiast bezpośrednim efektem oddziaływania na prawa przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz obowiązki odbiorów jest przyjęcie taryfy w drodze uchwały przez Radę Gminy. Naczelny Sąd Administracyjny przyjął, iż zatwierdzenie lub odmowa taryfy w drodze uchwały jest aktem z zakresu administracji publicznej „[...], jako wyraz władczego oddziaływania rady gminy na kształt rozliczeń za usługi ze sfery publicznej pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo- kanalizacyjnym a odbiorcami, jako podmiotami zewnętrznymi wobec rady gminy, w żaden sposób niepodporządkowanymi jej funkcjonalnie”.

Jednocześnie NSA uznał, że każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej może, po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia, zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego. Sąd II instancji powołując się na orzecznictwo wskazał, że stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi, jeżeli uchwała narusza jej interes prawny, który jest normatywny, obiektywny, aktualny, niepochodny, osobisty, własny, indywidualny, realny i konkretny (wyrok NSA z 7 marca 2013r., sygn. akt II GSK 1183/11). Ponadto Sąd podkreślił, że podstawą zaskarżenia jest niezgodność z prawem uchwały organu gminy z zakresu administracji publicznej, której konsekwencją są negatywne następstwa w sferze prawnej skarżącego (naruszające interes prawny przedsiębiorstwa).

Jak podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny brak aktualnej taryfy, negatywnie, bezpośrednio i realnie wpływa na ekonomiczną sferę działania przedsiębiorstwa, czyli narusza jego interes prawny.



Autor:
Maciej Kiełbus

Partner Zarządzający, prawnik w ZIEMSKI&PARTNERS Kancelaria Prawna Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządu terytorialnego oraz prawa odpadowego



Beniamin Rozczyński

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem upraszczania i elektronizacji procedury administracyjnej oraz prawa samorządowego i prawa nieruchomości


TAGI: Rada gminy, Samorząd, Wodociągi i kanalizacja, Wyrok NSA,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu