02.12.2015


Raporty z realizacji zamówień publicznych a dostęp do informacji publicznej

KATEGORIA: Wokanda

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego raporty z realizacji zamówień publicznych nie stanowią dokumentów wewnętrznych, lecz informację publiczną.

Wyrokiem z dnia 7 października 2015 r. (sygn. I OSK 1883/14) Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 9 kwietnia 2014 r. (sygn. II SAB/Kr 40/14) i oddalił skargę na bezczynność dyrektora jednostki budżetowej w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej w części niedotyczącej  raportów z realizacji zamówienia publicznego.

Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Do gminnej jednostki budżetowej odpowiedzialnej za infrastrukturę komunalną i transport wpłynął wniosek o udostępnienie, w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, informacji dotyczących trybu udzielenia zamówienia publicznego na wykonanie  przedmiotowych prac przez wskazaną z nazwy spółkę (pkt 1 wniosku), karty zamówienia publicznego z pkt 1 (pkt 2) oraz wyników pracy tej spółki, w tym raportów i zestawień ( pkt 3).

W odpowiedzi organ udzielił wnioskodawcy informację w zakresie określonym w pkt 1 i 2. Ponadto organ odmówił udzielenia wnioskodawcy żądanej informacji w części dotyczącej raportów i zestawień, wskazując, że nie są one objęte zakresem pojęcia informacji publicznej.

W związku z powyższym wnioskodawca wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na bezczynność dyrektora jednostki budżetowej w zakresie złożonego wniosku o udostępnienie informacji publicznej.

Wyrokiem z dnia 9 kwietnia 2014 r. (sygn. II SAB/Kr 40/14) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zobowiązał dyrektora jednostki budżetowej do wydania aktu lub podjęcia czynności z wniosku skarżącego w zakresie pkt 3 tego wniosku.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że teść wnioskowanych dokumentów odnosi się do władz publicznych, ponieważ zostały sporządzone na potrzeby jednostki budżetowej celem usprawnienia wykonywania przez nią zadań publicznych. Ponadto Sąd zaznaczył, że nie można wyłączać z zakresu przedmiotowego informacji publicznej - dokumentów wewnętrznych. Zdaniem Sądu taki proceder może prowadzić do nadużyć organów administracji. Tym samym, dokumenty te stanową informację publiczną.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł dyrektor jednostki budżetowej, ponownie wskazując, że w jego ocenie, wnioskowane dokumenty nie posiadają statusu informacji publicznej.

Wyrokiem z dnia 7 października 2015 r. (sygn. I OSK 1883/14) Naczelny Sąd Administracyjny częściowo podzielił stanowisko organu i uchylił ww. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w części niedotyczącej raportów z realizacji zamówienia publicznego, i w tym zakresie oddalił skargę.

W uzasadnieniu NSA wskazał, że pojęcia „dokumentu wewnętrznego” używa się dla określenia dokumentu, który nie jest skierowany do podmiotów zewnętrznych, a służy jedynie wymianie informacji, gromadzeniu niezbędnych materiałów oraz uzgadnianiu poglądów i stanowisk, a zatem nie jest on wyrazem stanowiska organu administracji. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego jedynym wnioskowanym materiałem, który posiada przymiot informacji publicznej jest raport z realizacji zamówienia publicznego. Stanowi on bowiem świadectwo i podstawę do kontroli prawidłowości oraz efektywności gospodarowania mieniem publicznym.

Mając powyższe na uwadze, NSA stwierdził, że żądane dokumenty (z wyjątkiem raportów z realizacji zamówienia publicznego) nie posiadają przymiotu informacji publicznej w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej. Dokumenty wewnętrzne to informacje o charakterze roboczym (zapiski, notatki), które zostały utrwalone w formie tradycyjnej lub elektronicznej i stanowią pewien proces myślowy, proces rozważań, etap wypracowywania finalnej koncepcji, przyjęcia ostatecznego stanowiska przez pojedynczego pracownika lub zespół. Z tego zakresu należy jednak, zdaniem NSA, wyodrębnić raport z realizacji zamówienia publicznego, który nie ogranicza się tylko do sfery wewnętrznej podmiotu publicznego. Tym samym dokument ten stanowi informację publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.

___________________________________________________________________
Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?
Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.



Autor:
Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego



Monika Knothe
asystent, interesuje się prawem administracyjnym

TAGI: Informacja publiczna, NIK, Wyrok NSA,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu