02.10.2015


Zwolnienie z podatku od nieruchomości infrastruktury kolejowej

KATEGORIA: Wokanda

Infrastruktura kolejowa nie musi być faktycznie udostępniana licencjonowanym przewoźnikom kolejowym, wystarczy sama gotowość do wypełnienia tego obowiązku, aby skorzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości.

Z wnioskiem o interpretację wystąpiła jedna ze spółek należących do Grupy PKP. Wskazała, że jest właścicielem linii kablowych telekomunikacyjnych, które są doprowadzone do wszystkich obiektów kolejowych, w tym budynków stacyjnych, dworcowych, posterunków ruchu, obiektów szlakowych, biur, magazynów, peronów. Służą one i są udostępniane wielu podmiotom, które prowadzą i zarządzają ruchem pociągów, jak również licencjonowanym przewoźnikom kolejowym. Dodatkowo Spółka wyjaśniła, że z uwagi na istniejącą „wolną” przepustowość część infrastruktury kablowej udostępniania jest na podstawie umów podmiotom innym niż przewoźnicy lub podmioty, które prowadzą działalność w zakresie ruchu pociągów.

W związku z powyższym Spółka zapytała i przedstawiła własne stanowisko, zgodnie z którym całość infrastruktury kablowej wykorzystywanej do świadczenia usług na rzecz licencjonowanych przewoźników kolejowych lub podmiotów, które prowadzą działalność w zakresie ruchu pociągów podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Przepis ten przewiduje bowiem zwolnienie z podatku budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej oraz zajętych pod nie gruntów, jeżeli zarządca infrastruktury kolejowej zobowiązany jest do ich udostępnienia licencjonowanym przewoźnikom kolejowym.

Zarówno organ interpretacyjny, jak i sąd I instancji nie zgodził się ze stanowiskiem Spółki. WSA w Gdańsku uznał, że przesłanka nabycia prawa do zwolnienia ma charakter faktyczny, a to oznacza, że nie chodzi w niej o hipotetyczną możliwość udostępnienia zarządzanej infrastruktury kolejowej lecz o faktyczne udostępnienie jej na potrzeby transportu publicznego. Zdaniem sądu analizowany przepis dotyczy sytuacji, w której mamy do czynienia z konkretnymi, istniejącymi zobowiązaniami zarządcy infrastruktury do udostępniania budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej określonym podmiotom – licencjonowanym przewoźnikom, którzy są skonkretyzowani co do tożsamości.

Z powyższym podglądem nie zgodził się NSA, który przyznał rację Spółce (zob. wyrok z dnia 11.12.2104 r. II FSK 2945/12). Skład orzekający podkreślił, że treść omawianej regulacji należy interpretować według jej literalnego brzmienia. W ocenie Sądu, ustawowy zwrot „zarządca infrastruktury jest obowiązany do jej udostępnienia” oznacza, iż ustawa nakłada na zarządcę jedynie obowiązek pozostawania w gotowości do udostępnienia infrastruktury objętej zwolnieniem w każdym czasie licencjonowanym przewoźnikom kolejowym. 

Analizowany wyrok wpisuje się już w dość jednolitą linię orzeczniczą związaną z interpretacją omawianego przepisu. Warto wskazać, że analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane przez NSA w wyroku z dnia 4 września 2012 r. (II FSK 2453/10), z dnia 24 kwietnia 2012 r. (II FSK 2014/10) oraz z dnia 22 czerwca 2010 r. (II FSK 260/09).

Pamiętać jednak należy w każdej tego typu sprawie, że przedmiot opodatkowania dla skorzystania z omawianego zwolnienia podatkowego powinien stanowić element infrastruktury kolejowej. W przypadku linii kablowych stale udostępnianych podmiotom trzecim okoliczność ta może budzić wątpliwości. Kwestie te powinny być przedmiotem szczegółowych ustaleń w toku postępowania podatkowego.

___________________________________________________________________________
Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?
Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.



Autor:
Katarzyna Lewandowska

doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, konsultant, specjalizuje się w zakresie podatków dochodowych oraz podatków i opłat lokalnych.



Dominik Goślicki

radca prawnyw Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, w szczególności podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości.


TAGI: Podatek od nieruchomości, NIK, Wyrok NSA, Wyrok WSA, Interpretacje podatkowe, Podatki i opłaty lokalne,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu