29.04.2016


Nowe zasady dotyczące kryteriów oceny ofert

KATEGORIA: Przepisy

Wdrożenie dyrektyw unijnych i wejście w życie noweli ustawy Prawo zamówień publicznych pociągnie za sobą istotne zmiany dotyczące kryteriów oceny ofert.

Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych [dalej również: „ustawa Pr.z.p”][i], po zmianach - obowiązujących od 19 października 2014 r. - ogranicza możliwość stosowania ceny jako jedynego kryterium oceny ofert. Jeszcze dalej idące zmiany dotyczące kryteriów oceny ofert planowane są w projekcie noweli ustawy Pr.z.p. [dalej również: „nowela”][ii] – mającej wdrażać dyrektywy unijne.

Dyrektywa unijna 2014/24/UE [dalej również: „dyrektywa 2014/24/UE”][iii], uchylająca dyrektywę 2004/18/WE przewiduje, że instytucje zamawiające opierają udzielanie zamówień publicznych na ofercie najkorzystniejszej ekonomicznie (art. 67 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE).

Ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie określa się na podstawie ceny lub kosztu, z wykorzystaniem podejścia opartego na efektywności kosztowej, takiego jak rachunek kosztów cyklu życia.

Wobec tego jednak, że również inne aspekty - niekoniecznie o naturze ekonomicznej - mogą mieć wpływ na wartość oferty z punktu widzenia zamawiającego, dopuszczono również inne czynniki przy ocenie ofert. Oferta najkorzystniejsza ekonomicznie może więc obejmować także najlepszą relację jakości do ceny, którą szacuje się na podstawie kryteriów obejmujących aspekty jakościowe, środowiskowe społeczne związane z przedmiotem danego zamówienia publicznego. W przypadku oferty najkorzystniejszej ekonomicznie opartej na najlepszej relacji ceny do jakości kryteria oceny ofert mogą obejmować np.:

Co ciekawe - składnik kosztowy może również mieć postać stałej ceny lub kosztu stałego - w powyższej sytuacji wykonawcy konkurują wyłącznie w oparciu o kryteria jakościowe.

Zgodnie z dyrektywą, państwa członkowskie mogą:

Zamawiający mogą szacować koszty przy pomocy podejścia opartego na rachunku kosztów cyklu życia (art. 68 dyrektywy 2014/24/UE). Rachunek kosztów cyklu życia obejmuje w odpowiednim zakresie niektóre lub wszystkie poniższe koszty ponoszone w czasie cyklu życia produktu, usługi lub robót budowlanych:

Projekt noweli przewiduje implementację powyższych zmian do polskiego porządku prawnego. Planuje się też, aby możliwość stosowania kryterium ceny jako jedynego kryterium lub kryterium o wadze przekraczającej 60% - w przypadku jednostek sektora finansów publicznych – była uzależniona od wskazania przez tych zamawiających w opisie przedmiotu zamówienia standardów jakościowych odnoszących się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia, a także  uwzględnienia w załączniku do protokołu postępowania, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty cyklu życia.

Choć w założeniu kryteria oceny ofert w dalszym ciągu nie będą mogły dotyczyć właściwości wykonawcy, kryterium oceny ofert będzie mogła być – w ślad za dyrektywą - organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia.

Planowane jest też wydanie rozporządzenia określającego metodę kalkulacji kosztów cyklu życia budynków oraz sposobu przedstawiania informacji o tych kosztach.


[i] Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Tekst jednolity: Dz.U. z 2015 r., poz. 2164, z późn. zm.).

[ii] Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk 366) dostępny jest na stronie internetowej Sejmu RP: http://www.sejm.gov.pl.

[iii] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U.UE.L.2014.94.65).

Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?
Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.



Autor:
Michał Prętnicki

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych i partnerstwie publiczno-prywatnym oraz negocjacjach i opracowywaniu kontraktów.


TAGI: Przetargi,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu