25.04.2016


Czy Gminy powinny płacić „podatek bankowy”?

KATEGORIA: Praktyka

W związku z wprowadzeniem podatku od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatek bankowy) podniosły się głosy, że także gminy mogą zostać uznane za podatników tego podatku, jeśli udzielają pożyczek swoim pracownikom.

Powyższe wątpliwości rozwiewa interpretacja ogólna Ministra Finansów z 03.03.2016 r., PK1.8201.1.2016. Odnosząc się do kwestii, czy podatnikami w rozumieniu ustawy z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych (Dz. U. z 2016r. poz. 68) są pracodawcy niebędący instytucjami pożyczkowymi, którzy udzielają pożyczek swoim pracownikom ze środków obrotowych lub środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, Minister podniósł, że intencją ustawodawcy nie było objęcie opodatkowaniem wszystkich podmiotów udzielających takich pożyczek, a podatnikami w tym przypadku są przedsiębiorstwa/instytucje pożyczkowe działające na polskim rynku.

Odwołano się przy tym do ustawy o kredycie konsumenckim, w której szczegółowo określono formę i zasady funkcjonowania instytucji pożyczkowych. Podkreślić należy sformułowany w ww. ustawie wymóg zachowania odpowiedniej formy prawnej (sp. z o. o., spółka akcyjna) i złożenie oświadczenia, że podmiot zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie udzielania kredytów konsumenckich jako instytucja pożyczkowa. Ponadto, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy o kredycie konsumenckim, ustawy nie stosuje się m.in. do umów o kredyt udzielany wyłącznie pracownikom zatrudnionym u danego pracodawcy w ramach działalności dodatkowej, w której pracownik nie jest zobowiązany do zapłaty oprocentowania lub jest zobowiązany do zapłaty rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania niższej od powszechnie stosowanych na rynku. Stanowi to więc uzupełnienie zapisu art. 5 pkt 2a ustawy o kredycie konsumenckim. Tym samym z kręgu podatników wyłączono przedsiębiorstwa udzielające pożyczek pracownikom np. w ramach przepisów o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych. Jednocześnie, istniejące w ustawie o kredycie konsumenckim odwołanie do definicji kredytodawcy w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny precyzuje, że za kredytodawcę uważa się przedsiębiorcę, który w zakresie swojej działalności gospodarczej lub zawodowej, udziela lub daje przyrzeczenie udzielenia konsumentowi kredytu.

Podatnik udzielający pożyczki własnym pracownikom nie spełnia więc powyższych wymogów, dlatego nie może zostać uznany za instytucję pożyczkową, która będzie podlegała podatkowi od niektórych instytucji finansowych. Stanowisko to dotyczy także gmin.

Przypomnieć należy, że podatnicy, którzy zastosują się do opublikowanej interpretacji ogólnej korzystają z ochrony prawnej, obejmującej m.in. zwolnienie od obowiązku zapłaty podatku, jeżeli w konkretnej sprawie podatkowej organ podatkowy nie podzieli poglądu przedstawionego w interpretacji ogólnej.



Autor:
Dominik Goślicki

radca prawnyw Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, w szczególności podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości.


TAGI: Samorząd,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu