07.03.2016


Zmiana granic regionów zagospodarowania odpadów komunalnych

KATEGORIA: Praktyka

Do końca czerwca 2016 r. muszą zostać zaktualizowane wszystkie obecnie obowiązujące wojewódzkie plany gospodarki odpadami. W związku z tym pojawia się pytanie, w jakiej formie wyznacza się oraz zmienia granice regionów gospodarowania odpadami komunalnymi.

W obecnej chwili zgodnie z postanowieniami 21 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r, o odpadach (Dz.U. z 2013 r., poz. 21 z późn. zm.) zakazuje się przetwarzania:

  1. zmieszanych odpadów komunalnych,
  2. pozostałości z sortowania odpadów komunalnych oraz pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych, o ile są przeznaczone do składowania,
  3. odpadów zielonych

W związku z tym zarówno z punktu widzenia podmiotów zajmujących się zagospodarowaniem odpadów komunalnych, jak i gmin odpowiedzialnych za zorganizowanie systemu ich odbierania bardzo istotne staje się ustalenie, w jakim regionie się znajdują oraz jaki ewentualnie mają na to wpływ. Podział na regiony gospodarki odpadami komunalnymi w myśl art. 35 ust. 4 ustawy o odpadach ma miejsce w wojewódzkich planach gospodarki odpadami. Zaliczenie gminy do jednego konkretnego regionu nie oznacza jednak, że jest to stan nieodwracalny. W praktyce ich funkcjonowania okazało się bowiem, że nie odpowiadają one do końca występującym w terenie uwarunkowaniom faktycznym. Rozwiązania tak postawionego problemu należy poszukiwać w przepisach prawa stanowiących podstawę do wyznaczania tych regionów. Zgodnie z postanowieniami art. 35 ust. 4 pkt 1 ustawy o odpadach (o czym była mowa wyżej) podział na regiony gospodarki odpadami komunalnymi wraz ze wskazaniem gmin wchodzących w skład regionu ma miejsce w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.  W myśl zaś ust. 5 tego przepisu „Region gospodarki odpadami komunalnymi stanowi obszar sąsiadujących ze sobą gmin liczących łącznie co najmniej 150 tys. mieszkańców i obsługiwany przez instalacje, o których mowa w ust. 6; regionem gospodarki odpadami komunalnymi może być również obszar gminy liczącej powyżej 500 tys. mieszkańców”.

Z przytoczonych rozwiązań wynika zatem, w jakiej formie wyznaczane są regiony gospodarowania odpadami komunalnymi oraz jakie minimalne kryteria muszą być spełnione przy wyznaczaniu regiony. W związku z tym tak jak w innych przypadkach uchwał podejmowanych przez organy samorządu terytorialnego (a w takiej formie przyjmowane są wojewódzkie plany gospodarki odpadami) mogą one co do zasady być zmieniane z inicjatywy organów właściwych do ich wprowadzenia lub podmiotów mających w tym interes prawny. Taką możliwość wprost potwierdzają postanowienia art. 38 ust. 3 pkt 1 ustawy o odpadach określającego, że uchwała w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami podlega obligatoryjnej zmianie w przypadku zmiany podziału na regiony gospodarki odpadami komunalnymi. W związku z tym nie budzi wątpliwości, że co do zasady zmiana regionów zagospodarowania odpadów komunalnych jest możliwy.

W praktyce należy się zastanowić, w jakich przypadkach może to mieć miejsce. Niewątpliwie w pierwszej kolejności może to następować przy aktualizacji postanowień obowiązujących wojewódzkich planów gospodarki odpadami. W zakresie przedmiotowym aktualizacji mieści się bowiem dostosowanie także granic regionów do rzeczywistych potrzeb. Ponadto takie działania mogą być podejmowane z inicjatywy podmiotów mających w tym interes prawny. Niewątpliwie będą go miały gminy na terenie, których wytwarzane są odpady komunalne. Zgodnie bowiem z postanowieniami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach odpowiedzialne są one za zorganizowanie systemu odbierania odpadów komunalnych. Interes prawny będą miały także podmioty eksploatujące regionalne instalacje zagospodarowania odpadów komunalnych, granice regionów rzutują bowiem bezpośrednio na sposób i zakres wykonywanej działalności gospodarczej.

Dlatego też, jeżeli w konkretnym przypadku występują przesłanki uzasadniające zmianę granic regionów, to zarówno gminy wchodzące w skład poszczególnych regionów, jak i podmioty eksploatujące instalacje mogą występować z taką inicjatywą do sejmików województwa, wskazując jakie przesłanki za tym przemawiają. Oczywiście podejmując takie działania w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy w proponowanym kształcie nowe regiony będą spełniały minimalne wymagania formalne.

___________________________________________________________________________
Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?
Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.



Autor:
Krzysztof Gruszecki

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w szeroko rozumianym prawie ochrony środowiska


TAGI: Gospodarka odpadami, Odpady, RIPOK,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu