26.02.2016


Radny nie może prowadzić działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego

KATEGORIA: Przepisy

Zdaniem WSA w Szczecinie mandatu radnego nie może posiadać osoba wykorzystująca mienie publiczne we własnym interesie, czy też w interesie podmiotów, w imieniu których działa jako pełnomocnik.

Wyrokiem z dnia 21 stycznia 2016 r. (sygn. II SA/Sz 1350/15) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę na zarządzenie zastępcze Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 7 września 2015 r. (nr 2/2015) w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnej.

Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Wojewoda Zachodniopomorski w drodze zarządzenia zastępczego, wydanego na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym, stwierdził wygaśnięcie mandatu radnej.

W uzasadnieniu wojewoda wskazał, że zgodnie z ustaleniami radna prowadziła wspólnie
z innymi osobami działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Ponadto była ona pełnomocnikiem w działalności gospodarczej podmiotów będących stronami umowy dzierżawy części nieruchomości stanowiącej własność Gminy, co zdaniem wojewody umożliwiało jej wpływanie na warunki funkcjonowania tej spółki.

Wojewoda podkreślił, że Rada Gminy nie podjęła stosownej uchwały w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnej, mimo wezwania organu, więc koniecznym było wydanie zarządzenia zastępczego.

W związku z powyższym skarżąca (radna) wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie skargę, która wyrokiem z dnia 21 stycznia 2016 r. (sygn. II SA/Sz 1350/15) została oddalona.

W uzasadnieniu WSA zauważył, że podstawą prawną kwestionowanego zarządzenia wojewody był przepis art. 24f ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z nim, radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.

Zdaniem WSA skarżąca nie zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej nawet po upływie 3 miesięcznego terminu przewidzianego przez ustawę. Nadto, z informacji uzyskanej z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wynikało, że skarżąca była pełnomocnikiem w działalności gospodarczej innych podmiotów, które dzierżawiły część nieruchomości stanowiącej własność Gminy.

Sąd zwrócił uwagę na fakt, że radny jako osoba zaufania publicznego może sprawować swój mandat prawidłowo, gdy z mandatu tego nie czerpie ani nie ma możliwości czerpania korzyści majątkowych, czy innych korzyści osobistych.

W ocenie sądu dla zastosowania skutków wynikających z art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym nie jest wymagane, aby pełnomocnik podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego uczestniczył bezpośrednio w zarządzaniu taką działalnością i miał bezpośredni wpływ na takie zarządzanie. Wystarczający jest sam fakt, że radna jest pełnomocnikiem z woli tego podmiotu. Ustawodawca nie określił również w przytoczonym przepisie charakteru pełnomocnictwa, więc w ocenie WSA jego rodzaj nie ma znaczenia. Trudno również, zdaniem sądu, przyjąć że skarżąca nie wiedziała o tym, że została ustanowiona pełnomocnikiem, a jeśli wiedziała powinna podjąć działania, by to zmienić.

Sąd podzielił także argumenty wojewody, że zawieszenie działalności gospodarczej nie jest tożsame z jej zaprzestaniem. Powoływanie się więc na ten argument przez radną nie jest zasadne, gdyż w okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca może wykonywać czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Mając powyższe na uwadze, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie uznał, że wojewoda zasadnie wydał zarządzenie zastępcze w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnej.

_________________________________________________________________________

Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?

Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.



Autor:
Maciej Kiełbus

Partner Zarządzający, prawnik w ZIEMSKI&PARTNERS Kancelaria Prawna Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządu terytorialnego oraz prawa odpadowego



Kinga Grzelak

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego


TAGI: Rada gminy, Radny, Samorząd, Wyrok WSA,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu