04.05.2015


Działalność wydawnicza podmiotów publicznych a dostęp do informacji publicznej

KATEGORIA: Wokanda

NSA stwierdził, że działalność wydawnicza podmiotów publicznych nie podlega reżimowi ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Wyrokiem z dnia 5 marca 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. I OSK 724/14) oddalił skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 listopada 2013 r. (sygn. II SAB/Wa 482/13) w sprawie ze skargi na bezczynność Prezesa Rady Ministrów w przedmiocie dostępu do informacji publicznej.

Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Wnioskodawca wniósł do Prezesa Rady Ministrów o udostępnienie w trybie dostępu do informacji publicznej m.in. wszystkich egzemplarzy kwartalnika „Przegląd Legislacyjny”, które zostały wydane do chwili złożenia wniosku.

Wnioskodawcy udzielono odpowiedzi, że wnioskowana przez niego informacja nie stanowi informacji publicznej.

W związku z powyższym wnioskodawca wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na bezczynność Prezesa Rady Ministrów w przedmiocie nieudostępnienia informacji publicznej, wskazując, że objęte wnioskiem numery „Przeglądu Legislacyjnego” powinny być jemu udostępnione, gdyż wszystkie treści w nich zawarte stanowią informację publiczną. „Przegląd Legislacyjny” powstaje bowiem w ramach działalności organu władzy publicznej – jest wydawany „z inicjatywy oraz przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów”, a wymienione czasopismo nie stanowi prywatnej pozycji wydawniczej, ale jest wynikiem działań podejmowanych przez podmiot publiczny w związku z określonymi kompetencjami przyznanymi na podstawie przepisów prawa.

Wyrokiem z dnia 20 listopada 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. II SAB/Wa 482/13) oddalił skargę na bezczynność, podzielając pogląd organu, iż wnioskowana informacja nie ma waloru informacji publicznej.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wywiódł wnioskodawca, żądając jego uchylenia, ponownie podnosząc, że żądana informacja ma charakter informacji publicznej i podlega udostępnianiu w trybie i na zasadach przewidzianych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.

Wyrokiem z dnia 5 marca 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. I OSK 724/14) oddalił skargę kasacyjną wnioskodawcy podzielając stanowisko Sądu I instancji.

Sąd II instancji zgodził się ze stanowiskiem WSA w Warszawie, iż organ prawidłowo uznał, że wnioskowana informacja nie stanowi informacji publicznej, o czym poinformował wnioskodawcę w sposób przewidziany w przepisach prawa, z zachowaniem ustawowego terminu. Zdaniem NSA nie można zgodzić się z twierdzeniem, iż egzemplarze „Przeglądu Legislacyjnego” stanowią informację publiczną, gdyż jest on wydawany przez organ administracji oraz finansowany ze środków publicznych. Sąd wskazał przy tym, że przedmiotowe czasopismo wydawane jest na podstawie przepisów Prawa prasowego i pomimo tego, że publikowane są w nim opinie Rady Legislacyjnej oraz inne informacje o jej działalności mające walor informacji publicznej, to sam periodyk jako całość nie staje się z tego powodu informacją publiczną. Oprócz informacji o działalności Rady Legislacyjnej (udostępnianych zarazem na jej stronie internetowej) są w nim bowiem zamieszczane treści intelektualne, takie jak np. artykuły naukowe bądź inne formy publikacji – recenzje, polemiki, glosy z różnych dziedzin prawa, a więc treści niedotyczące sfery danych i faktów publicznych – w konsekwencji niestanowiące, zdaniem Sądu II instancji, informacji publicznej.

Powyższe oznacza, że przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej nie znajdą zastosowania w przypadku żądania udostępniania egzemplarzy przedmiotowego czasopisma. Na marginesie, NSA wskazał, że „Przegląd Legislacyjny” jako kwartalnik wydawany na podstawie przepisów Prawa prasowego podlega ustawie o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych, która nakłada na jego wydawcę obowiązek przekazywania nieodpłatnie wskazanym bibliotekom egzemplarzy obowiązkowych każdego numeru, w celu umożliwienia zapoznania się z nimi każdemu zainteresowanemu we własnym zakresie.

W związku z powyższym Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 5 marca 2015 r. (sygn. I OSK 724/14) oddalił skargę kasacyjną.

Powyższy wyrok w sposób jednoznaczny wskazuje, iż nie każda działalność organów władzy publicznej i innych podmiotów wykonujących zadania publiczne stanowi przejaw działalności tych podmiotów w zakresie wykonywania spraw o charakterze publicznym, a tym samym informacja o takiej działalności nie zawsze podlega udostępnianiu w trybie i na zasadach przewidzianych przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej.



Autor:
Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego



Joanna Kostrzewska

Partner, radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego


TAGI: Informacja publiczna, Wyrok NSA,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu