16.03.2015


Sposób wyliczania stawki opłaty za śmieci

KATEGORIA: Wokanda

Stawka opłaty za „śmieci” nie jest matematyczną pochodną czynników mających wpływ na jej ustalenie – stwierdził WSA.

Rada Miejska w drodze uchwały, stanowiącej akt prawa miejscowego, dokonała wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustaliła wysokość tych opłat. Określiła w niej m.in. stawkę opłaty za opróżnianie jednego pojemnika odpadów komunalnych niesegregowanych dla nieruchomości niezamieszkałych., a jej wysokość ustaliła na poziomie 88 zł za 240 litrowy pojemnik.

Powyższa uchwała, po bezskutecznym wezwaniu rady miasta do usunięcia naruszenia prawa została zaskarżona przez jednego z właścicieli nieruchomości. Zarzuty dotyczyły nie uwzględnienia w uchwale kryteriów ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi określonych w art. 6k ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie.

Zgodnie z tym przepisem rada gminy, określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bierze pod uwagę liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę, ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych, koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie, w szczególności to, że na niektórych nieruchomościach odpady komunalne powstają sezonowo.

W ocenie skarżącego, rada gminy nie może dowolnie ustalać wysokości opłaty, tym samym między powyższymi kryteriami, a wysokością opłaty powinien zachodzić związek, oparty m.in. na kalkulacji kosztów. Jego zdaniem, rada gminy powinna ponadto wyjaśnić, w jaki sposób ustaliła wysokość opłaty

Wyrokiem z dnia 28 stycznia 2014 r. (sygn. II S.A./Bd 864/13) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę w całości.

W uzasadnieniu wyroku WSA skoncentrował się przede wszystkim na wykładni sformułowania „bierze pod uwagę” zawartego w art. 6k ust. 2, a stanowiącego klucz do interpretacji całego przepisu. Według sądu, użycie tego zwrotu oznacza konieczność uwzględnienia, przy wyznaczaniu stawki opłat, wskazanych w nim czynników. Ponadto „Wzięcie pod uwagę, to wskazanie kierunku i zasady obliczania stawki, a nie doprowadzenie do wyliczenia ściśle matematycznej wartości, opartej wyłącznie na tych danych, gdyż pewnych czynników nie da się ustalić, a niewątpliwie wpływają na koszty, które powstają.”

W dalszej części wyroku sąd wskazał czynności, które podjęła rada w celu ustalenia stawki opłaty w oparciu o obowiązujące kryteria. Obejmowały one oszacowanie ilości wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych oraz kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Zdaniem sądu, „nie można tym samym zgodzić się z twierdzeniem, że podejmując uchwałę uchwałodawcza nie brał pod uwagę określonych ustawowo czynników cenotwórczych, ilości wytwarzanych odpadów i możliwych do wliczenia kosztów funkcjonowania gospodarki odpadami”.

Tym samym, zdaniem WSA w Bydgoszczy, jeżeli rada gminy wyznaczając wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, weźmie pod uwagę wymienione w art. 6k ust. 2 u.c.p.g. kryteria, to stawka opłaty jest wyliczona prawidłowo.

Wyrok jest prawomocny.



Autor:
Maciej Kiełbus

Partner, prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządowego



Michał Jagodziński

asystent, interesuje się prawem administracyjnym


TAGI: Opłata śmieciowa, Ustawa śmieciowa, Gospodarka odpadami, NIK, Wyrok WSA, Rada gminy, Gospodarka komunalna, Odpady,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu