01.12.2014


5 ważnych spraw, które warto przemyśleć przygotowując „przetarg śmieciowy”

KATEGORIA: Praktyka

Brak należytego zaadresowania, przez zamawiającego przygotowującego „przetarg śmieciowy”, pięciu kwestii wskazanych w niniejszym artykule, może pociągnąć za sobą spór z potencjalnym wykonawcą lub szereg utrudnień w toku wykonywania umowy.

Od wejścia w życie noweli ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wprowadzającej obowiązek organizacji tzw. „przetargu śmieciowego”, minęło już nieco czasu. Orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej [dalej również: KIO] odpowiedziało w międzyczasie na niejedno pytanie dotyczące prawidłowości przygotowania przez zamawiającego powyższej procedury. Dotychczasowa praktyka pozwala wskazać na sprawy istotne, przy przygotowaniu „przetargu śmieciowego”. Brak należytego zaadresowania, przez zamawiającego przygotowującego taki przetarg, pięciu kwestii wskazanych w niniejszym artykule, może pociągnąć za sobą spór z wykonawcą lub szereg utrudnień w toku wykonywania umowy.

1 sprawa - jak sprawdzić zdolność wykonawcy do realizacji zamówienia?

Opisując sposób oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu, co do zasady, zwraca się uwagę na to, aby opis ten:

W „przetargu śmieciowym” zasadne jest opisanie sposobu oceny spełniania wszystkich czterech warunków wymienionych w art. 22 ust. 1 pkt 1-4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych [dalej również: ustawa pr.z.p. lub ustawa Prawo zamówień publicznych].

Odnosząc się do poszczególnych warunków udziału w postępowaniu, warto zwrócić uwagę, między innymi, na następujące kwestie:

Chcąc wybrać wykonawcę, który wykona zamówienie rzetelnie, zamawiający może często nie osiągnąć powyższego celu, wyłącznie poprzez postawienie trudnych do spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Starania zamawiającego mogą bowiem zostać zaprzepaszczone, jeśli w „przetargu śmieciowym” wyłoniony zostanie wykonawca samodzielnie niespełniający warunków udziału w postępowaniu, lecz korzystający z zasobów udostępnionych mu przez inne podmioty (zgodnie z art. 26 ust. 2b ustawy pr.z.p.). Na powyższych podmiotach (a nie na wykonawcy) w praktyce spoczywać będzie często ciężar wykonania zamówienia. W tym kontekście, warto zwrócić uwagę na zmianę zasad dotyczących udostępniania wykonawcy zasobów, przez podmioty wskazane w przepisie art. 26 ust. 2b ustawy pr.z.p. Z dniem 19 października 2014 r. wprowadzono solidarną odpowiedzialność podmiotu, który zobowiązuje się do udostępnienia zasobów, za szkodę zamawiającego, powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów (chyba że za nieudostępnienie zasobów podmiot ten nie ponosi winy).

Z uwagi na powyższe, zalecanym jest, aby zamawiający, chcąc stwierdzić:

skorzystał z prawa żądania dodatkowych dokumentów od wykonawcy - wynikającego z przepisu § 1 ust. 6 rozporządzenia z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane.

2 sprawa - co z kryterium pozacenowym?

Generalną zasadą, od 19 października 2014 r., jest, że kryterium ceny może być zastosowane, jako jedyne kryterium oceny ofert, tylko jeśli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe.

Z uwagi na fakt, iż przedmiot zamówienia na odbiór albo na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych nie jest powszechnie dostępny ani nie ma ustalonych standardów jakościowych, zamawiający, poza ceną, każdorazowo ma obowiązek wskazać dodatkowe kryterium oceny ofert, odnoszące się do przedmiotu zamówienia. Nie ma przeszkód, aby poza ceną wskazane zostało przez zamawiającego więcej niż jedno inne kryterium.

Szczegóły dotyczące sposobu ustalania kryteriów pozacenowych w postępowaniu o udzielenie zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów znaleźć można w artykule opublikowanym w dn. 17.11.2014 r., pt. Kryteria pozacenowe w „przetargu śmieciowym”.

3 sprawa - właściwe opisanie przedmiotu zamówienia

Przedmiot zamówienia w „przetargu śmieciowym” powinien być rzecz jasna opisany z uwzględnieniem wymogów wynikających z przepisów ustawy pr.z.p. (patrz zwłaszcza art. 29 i 30 ustawy pr.z.p.). Bardzo istotne jest uwzględnienie w opisie przedmiotu zamówienia wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty.

Zalecane jest zwrócenie uwagi, między innymi, na poniższe kwestie:

Aby zgromadzić dane konieczne do wyczerpującego opisu przedmiotu zamówienia w ramach „przetargu śmieciowego” zamawiający może skorzystać z instytucji tzw. dialogu technicznego.

4 sprawa - warunki zmiany umowy

Spośród całego szeregu spraw wymagających rozważenia w związku planowanym zawarciem przez zamawiającego umowy na odbiór i zagospodarowanie albo na sam odbiór odpadów komunalnych, istotne są warunki zmiany umowy (o których stanowi art. 144 ustawy pr.z.p.).

Biorąc pod uwagę, że zamawiający nie może wykluczyć potrzeby dokonywania zmian umowy w toku jej realizacji, warto, aby uwzględnił poniższe:

5 sprawa - jaką formułę wynagradzania wykonawcy wybrać?

Stosowane w praktyce formy wynagrodzenia wykonawcy umowy na odbiór albo na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych to: ryczałt oraz wynagrodzenie płatne za każdą odebraną albo odebraną i zagospodarowaną przez wykonawcę tonę odpadów komunalnych. Każda z tych dwóch form wynagrodzenia ma swoje wady i zalety.

Przykładowe zalety ryczałtu:

Przykładowe wady ryczałtu:

Przykładowe zalety wynagrodzenia płatnego za każdą odebraną tonę:

Przykładowe wady wynagrodzenia płatnego za każdą odebraną tonę:

Konkluzja

Opisane w niniejszym artykule pięć spraw, wartych przemyślenia, przez zamawiających, przystępujących do przygotowania „przetargu śmieciowego”, to nie jedyne problemy, z którymi trzeba się zmierzyć organizując taką procedurę. Praktyka jednak pokazuje, że brak odpowiedniego zaadresowania którejkolwiek z ww. pięciu kwestii może spowodować wniesienie odwołań w toku przetargu lub utrudnienia na etapie realizacji umowy.



Autor:
Michał Prętnicki

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych i partnerstwie publiczno-prywatnym oraz negocjacjach i opracowywaniu kontraktów.


TAGI: SIWZ, Warunki udziału w postępowaniu, Dialog techniczny, Kryteria pozacenowe, Udostępnienie zasobów, Przetargi, Odpady,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu