07.06.2013


Nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

KATEGORIA: Przepisy

12 kwietnia 2013 r. weszła w życie znowelizowana ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. poz. 405), która wprowadza wiele porządkowych zmian.

Nowelizacja ustawy z dnia 8 marca 2013 r. ma na celu wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących stosowania art. 17 pkt 11 oraz art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym [dalej: u.p.z.p.]. Dodatkowo doprecyzowano w wyniku nowelizacji sposoby wnoszenia uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego drogą elektroniczną. Obie powyższe zmiany mają charakter wyłącznie porządkowy.

Dotychczasowe brzmienie przepisów art. 17 pkt 11 i art. 18 ust. 1 u.p.z.p. odsyłało do przepisu art. 17 pkt 10 u.p.z.p. Został on uchylony z dniem 21 października 2010 r. ustawą z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Przepis ten stanowił, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego ogłasza, w sposób określony w pkt 1 (czyli w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości), o wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu na co najmniej 7 dni przed dniem wyłożenia i wykłada ten projekt wraz z prognozą oddziaływania na środowisko do publicznego wglądu na okres co najmniej 21 dni oraz organizuje w tym czasie dyskusję publiczną nad przyjętymi w projekcie planu rozwiązaniami.

Zmiana dwóch powyższych przepisów ma na celu określenie poprawnego odesłania do właściwego przepisu art. 17 pkt 9 u.p.z.p., dotyczącego wyznaczania przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w ogłoszeniu o wyłożeniu projektu planu zagospodarowania przestrzennego do publicznego wglądu terminu, w którym osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogą wnosić uwagi dotyczące projektu planu, nie krótszego niż 14 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia planu.

Druga zmiana ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym dotyczy doprecyzowania przepisu art. 18 ust. 3 dotyczącego uznawania, jako wniesione na piśmie, również uwag wniesionych w postaci elektronicznej, które mogą być teraz składane w następujący sposób:

  1. opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym lub
  2. opatrzone podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP (czyli Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne lub
  3. za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Powyższe zmiany, mimo ich wyłącznie porządkowego charakteru, w znacznym stopniu przyczynią się do sprawniejszego stosowania przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.



Autor:
Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego


TAGI: Planowanie przestrzenne, Nowelizacja, Informatyzacja,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu