29.05.2013


Każda zmiana studium musi być wyraźnie wyróżniona

KATEGORIA: Wokanda

Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok oddalający skargę kasacyjną Rady Gminy Legnickie Pole, stwierdzając, że każda wprowadzona przez gminę zmiana musi być czytelna dla odbiorcy.

Naczelny Sąd Administracyjny 14 marca 2013 r. wydał wyrok (sygn. II OSK 2727/12), w którym oddalił skargę kasacyjną Rady Gminy Legnickie Pole od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 31 lipca 2012 r. (sygn. II SA/Wr 161/12) stwierdzającego, że uchwała rady gminy w przedmiocie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Legnickie Pole została podjęta z naruszeniem prawa i w związku z tym nie podlega wykonaniu.

Uchwałą Nr VII/28/2011 z dnia 21 kwietnia 2011 r. Rada Gminy Legnickie Pole uchwaliła zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Legnickie Pole”. Na tę uchwałę Wojewoda Dolnośląski w dniu 26 stycznia 2012 r. złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności. Zarzucił jej naruszenie następujących przepisów prawa:

-        § 8 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r.
w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (dalej: Rozporządzenie), w związku z art. 9 ust. 2 i art. 11 pkt 10 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.u.p.) oraz w związku z art. 7 Konstytucji RP poprzez niesporządzenie tekstu jednolitego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, uzupełniającego studium o pojedyncze, zmienione ustalenia, o których mowa w art. 10 ust. 2 u.p.z.p., jak również poprzez niewyłożenie do publicznego wglądu
w formie ujednoliconego projektu studium z wyróżnieniem projektowanej zmiany tekstu jednolitego studium.

Wojewoda Dolnośląski stwierdził, iż zgodnie z przepisami Rozporządzenia forma ujednolicona projektu studium musi zawierać wyróżnienie projektowanej zmiany, a więc projekt studium powinien wyglądać w następujący sposób: dotychczasowe (uchylane) ustalenia powinny zostać przekreślone w pierwotnym tekście studium, z kolei nowe ustalenia powinny zostać dopisane do pierwotnego tekstu w ten sposób, aby były wyróżnione,

np. poprzez podkreślenie, czy też zastosowanie innej czcionki. Natomiast ujednolicony rysunek studium powinien być tak sporządzony, aby jego zmiany na projekcie były również wyraźnie wyróżnione.

Ponadto, zdaniem Wojewody, z powodu licznych, wcześniejszych zmian studium doszło do tego, że istnieje problem z ustaleniem obowiązujących zapisów treści studium wraz z dokonaniem zaskarżonych przez niego zmian.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu przychylił się do stanowiska Wojewody oraz jego zarzutów i stwierdził, że uchwała została podjęta z naruszeniem prawa. W wyniku nowelizacji akt, jakim jest studium stał się, zdaniem sądu, nieczytelny, niespójny wewnętrznie, uniemożliwiający zweryfikowanie, co rzeczywiście uległo zmianie, a w konsekwencji występuje problem prawidłowego odczytania całości tekstu i ustalenie aktualnych kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy dla poszczególnych obszarów.

Ponieważ uchwała w sprawie studium nie jest aktem prawa miejscowego, a od czasu jej wydania minął ponad rok, sąd nie mógł stwierdzić nieważności tej uchwały i stwierdził, iż zaskarżona przez Wojewodę Dolnośląskiego uchwała została podjęta z naruszeniem prawa i nie podlega wykonaniu.

Od powyższego wyroku skargę kasacyjną wniosła Rada Gminy Legnickie Pole. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 marca 2013 r. oddalił skargę, w pełni podzielając stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, stwierdzając, iż każda wprowadzona przez gminę zmiana w studium musi być czytelnie wyróżniona dla jego odbiorów, aby nie budziła wątpliwości, co do jej treści, z uwagi na wpływ studium na kształt późniejszego zagospodarowania przestrzennego gminy.



Autor:
Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego


TAGI: Wyrok NSA, Planowanie przestrzenne,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu