11.09.2020


Nowe reguły rozstrzygania remisu ofert

KATEGORIA: Przepisy

Nowe reguły rozstrzygania remisu ofert

W sytuacji w której sformułowane przez zamawiającego kryteria oceny ofert i przypisane im wagi nie umożliwiają zamawiającemu wybrania oferty najkorzystniejszej, ze względu na uzyskanie przez dwie lub kilka ofert tego samego miejsca na liście rankingowej, zastosowanie znajdują wyrażone w P.z.p. reguły rozstrzygnięcia remisu. W nowym P.z.p. doznają one modyfikacji, kreując nową procedurę wyboru oferty najkorzystniejszej jak również nowe mierniki oceny ofert dodatkowych.

Etapy rozstrzygania remisu ofert

 

art. 91 ust. 4 P.z.p.

art. 248 ust. 1 – 3 nowego P.z.p.

etap I rozstrzygania remisu

Jeżeli nie można wybrać najkorzystniejszej oferty z uwagi na to, że dwie lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów oceny ofert, zamawiający spośród tych ofert wybiera ofertę z najniższą ceną lub najniższym kosztem

Jeżeli nie można wybrać najkorzystniejszej oferty z uwagi na to, że dwie lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów oceny ofert, zamawiający wybiera spośród tych ofert ofertę, która otrzymała najwyższą ocenę w kryterium o najwyższej wadze

etap II rozstrzygania remisu

a jeżeli zostały złożone oferty o takiej samej cenie lub koszcie, zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia w terminie określonym przez zamawiającego ofert dodatkowych

Jeżeli oferty otrzymały taką samą ocenę w kryterium o najwyższej wadze, zamawiający wybiera ofertę z najniższą ceną lub najniższym kosztem

etap III rozstrzygania remisu

 

Jeżeli nie można dokonać wyboru oferty w sposób, o którym mowa w art. 248 ust. 2, zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia w terminie określonym przez zamawiającego ofert dodatkowych zawierających nową cenę lub koszt

 

Przedstawione zestawienie przepisów ukazuje, że ustawodawca w zamian dwuetapowej procedury rozstrzygania remisu wprowadził procedurę składającą się z trzech etapów. Etapem dodanym jest rozstrzyganie, w pierwszej kolejności, remisu w oparciu o regułę wyrażoną w art. 248 ust. 1 nowego P.z.p., zgodnie z którą miernikiem wyboru oferty najkorzystniejszej, w pierwszej kolejności jest „kryterium o najwyższej wadze”. Mając na względzie, że zasadniczo miernikiem tym jest cena, miernik ten w większości postępowań będzie pokrywał się z wykorzystywanym w ramach etapu drugiej (art. 248 ust. 2 nowego P.z.p.) tj. kryterium ceny lub kosztu. W konsekwencji w wymiarze praktycznym nowe reguły rozstrzygania remisu ofert, nie będą wprowadzały rewolucji.

Oferty dodatkowe – wyłącznie cena lub koszt

Nierozstrzygnięcie remisu w ramach etapu I albo II, nakazuje wdrożenie rozwiązania charakteryzującego etap III, tj. skierowania do wykonawców, których oferty ze sobą remisują, wezwania o złożenie oferty dodatkowej. Aktualne przepisy P.z.p. nie wskazywały na to aby oferty dodatkowe mogły konkurować ze sobą wyłącznie w zakresie niektórych z korzyści transakcyjno-kontraktowych mierzonych zastosowanymi w postępowaniu o udzielenie zamówienia kryteriami oceny ofert (w tym również kryteriami pozacenowymi). W rezultacie nie było wyraźnych podstaw prawnych, aby ograniczyć je wyłącznie do ceny lub kosztu (K. Różowicz, Problemy z ofertą dodatkową, Monitor Zamówień Publicznych, 4/2017). Przepis art. 248 ust. 3 nowego P.z.p., wprost wskazuje, że oferty dodatkowe konkurują ze sobą wyłącznie w aspekcie cenowym lub kosztowym. W konsekwencji wykonawcy nie będą mogli, w ramach oferty dodatkowej, poprawić pozacenowych walorów propozycji kontraktowej i będą mogli zaproponować wyłącznie niższą cenę lub niższy koszt.



Autor:
Konrad Różowicz

partner, prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.


TAGI: Nowe P.z.p., Przetargi,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu