21.11.2018


Posłowie pytają o nieruchomości letniskowe

KATEGORIA: Praktyka

Interpelacje poselskie coraz częściej dotyczą systemu gospodarki odpadami komunalnymi, w tym opłat za gospodarowanie odpadami dotyczących nieruchomości letniskowych

Przykładem interpelacji poselskiej dotyczącej systemu gospodarki odpadami komunalnymi może być interpelacja posła Marka Opioły (KP PiS) z lipca 2018 roku dotycząca możliwości zmiany opłat ryczałtowych za wywóz odpadów z domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe (interpelacja nr 24352). W interpelacji tej zwrócono uwagę, iż opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku tego typu nieruchomości „opłata obciążająca daną nieruchomość nie zawsze będzie stanowiła równowartość kosztów gospodarowania odpadami pochodzącymi z konkretnej nieruchomości. Kwestia ta stanowi główny powód niezadowolenia obywateli, którzy nie zamieszkują na nieruchomościach letniskowych lub przebywają na nich niewielką ilość dni w roku, a muszą uiszczać opłaty za wywóz śmieci nierzadko w wysokości miesięcznej równej opłacie za wywóz śmieci w stałym miejscu zamieszkania. W konsekwencji obywatele są podwójnie obciążani opłatami za wywóz śmieci, zarówno w stałym miejscu zamieszkania, jak i za wywóz śmieci z działki letniskowej za cały rok.”.

W związku z powyższym parlamentarzysta wystosował do Ministra Środowiska pytanie o możliwość zmiany art. 6j ust. 3 b i 3 c ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w taki sposób, aby opłaty za wywóz odpadów komunalnych z domków letniskowych i innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjnych były obliczane na podstawie okresu przebywania na nieruchomości i faktycznego czasu wytwarzania odpadów.

W odpowiedzi udzielonej przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska odpowiedzialnego za gospodarkę odpadami wskazano, iż „Wnosząc jedną, roczną opłatę właściciel domku letniskowego ma zagwarantowany odbiór wszystkich wytworzonych odpadów komunalnych – niezależnie od ilości wytworzonych odpadów czy okresu, w jakim przebywa na ww. nieruchomości w ciągu roku.”. Tym samym usługa świadczona jest w sposób ciągły przez cały rok, nawet wówczas, gdy na danej nieruchomości nie są wytwarzane odpady komunalne. Jednocześnie przedstawiciel Ministerstwa Środowiska wskazał, iż w sytuacjach „gdy mieszkaniec przebywa przez dłuższy okres (np. miesiąc) w domku letniskowym i jednocześnie nie przebywa w miejscu stałego zamieszkania, to nie jest zobowiązany do wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z tej nieruchomości, będącej miejscem stałego zamieszkania.”. W ten sposób może uniknąć „podwójnego” płacenia za odpady komunalne.

W odpowiedzi na interpelację wskazano również, że „w przypadku, gdy stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe jest uchwalana przez radę gminy niezgodnie z art. 6j ust. 3c ww. ustawy, bez uwzględnienia kryteriów określonych w ustawie, w oderwaniu od kosztów odebrania i zagospodarowania odpadów z wyżej wymienionych nieruchomości, właściciele nieruchomości objętych opłatą ryczałtową mogą wezwać radę gminy do usunięcia naruszenia prawa, a następnie zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego, zgodnie z art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 944).

Ministerstwo Środowiska poinformowało również, że trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w której przeanalizowana zostanie kwestia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi związana z przedmiotowymi nieruchomościami. Wynikiem tych analiz jest propozycja resortu środowiska dotycząca kwotowego ograniczenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości letniskowych do 96 zł rocznie w przypadku odpadów selektywnie zebranych. Projekt ustawy nowelizującej nie dostarcza odpowiedzi na pytanie co zrobić ma gmina w sytuacji, gdy rzeczywisty koszt świadczenia usługi w przedmiotowym zakresie jest wyższy od arbitralnie ustalonej przez Ministerstwo kwoty.



Autor:
Maciej Kiełbus

Partner Zarządzający, prawnik w ZIEMSKI&PARTNERS Kancelaria Prawna Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządu terytorialnego oraz prawa odpadowego


TAGI: Gospodarka komunalna, Odpady,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu