31.10.2018
KATEGORIA: Praktyka
Jedną z czynności podejmowanych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, na którą wpływ wywiera elektronizacja komunikacji pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami, jest otwarcie ofert. W związku z okolicznością, iż w elektronicznych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego oferty, nie tylko muszą przybrać postać elektroniczną i zostać opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, lecz również zostać przekazane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, doniosłego znaczenia praktycznego nabiera sposób w jaki ma zostać przeprowadzone ich otwarcie.
Otwarcie ofert
Pomimo, że w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986, dalej: P.z.p.), pojęcie „otwarcia ofert” nie zostało zdefiniowane, to przepisy tego aktu pozwalają na uznanie, że jest to:
Elektronizacja komunikacja pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami nie zmienia ani istoty otwarcia ofert ani ww. reguł jej dotyczących. W szczególności nadal musi mieć ona charakter jawny i zostać podjęta w miejscu i terminie wskazanym w SIWZ (najczęściej siedzibie zamawiającego).
Jak otworzyć oferty?
Otwarcie ofert przekazanych zamawiającemu za pomocą kanałów komunikacji elektronicznej następuje z wykorzystaniem podpiętego do sieci internet komputera obsługującego system teleinformatyczny, którym oferty zostały przesłane. Wraz z nastaniem ustalonego dla otwarcie ofert momentu system umożliwia zamawiającemu odszyfrowanie ofert i zapoznanie się z informacjami w nich zawartymi, w tym podlegającymi podaniu do publicznej wiadomości w ramach sesji otwarcia ofert. W przypadku miniPortalu, czynności techniczne składające się na odszyfrowanie ofert przybierają następującą sekwencję działań:
Po odszyfrowaniu ofert zamawiający ma możliwość zapoznać się z nimi i spełnienia obowiązku informacyjnego.
Jak zapewnić uczestnikom poczucie wcześniejszego niezapoznania się z ofertami?
W art. 86 ust. 1 P.z.p. wyrażony został zakaz zapoznania się z ofertami przed upływem terminu ich otwarcia. W przypadku tradycyjnego otwarcia ofert, gwarancją wcześniejszego niezapoznania się z ofertami były zamknięte koperty lub inne opakowania, w których zamieszczane były oferty. Koperty te zwyczajowo były pokazywane osobom zebranym na sesji otwarcia ofert. Dodatkowo, do wyjątków nie należały sytuacje w których wykonawcy składali oferty możliwie najpóźniej, co miało m.in. minimalizować ewentualne negatywne konsekwencje zapoznania się z ofertą przez osobę trzecią. Na skutek elektronizacji zmieniły się środki chroniące przed przedwczesnym zapoznaniem się z ofertami. Gwarantują to stosowne narzędzia informatyczne, których niezauważone naruszenie niewątpliwie jest trudniejsze niż otworzenie koperty w sposób umożliwiający jej ponowne zamkniecie. Nienależnie od powyższego, w szczególności na początkowym etapie elektronizacji, zamawiającym można rekomendować przeprowadzenie otwarcia ofert z wykorzystaniem monitora (telewizora, projektora) zewnętrznego, umożliwiającego osobom zainteresowanym obserwowanie czynności podejmowanych przez osoby działające w imieniu zamawiającego.
partner, prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.
TAGI: Przetargi, Samorząd, Zamówienia publiczne,