04.09.2018


Zwolnienie podatkowe przy utrzymaniu dróg publicznych

KATEGORIA: Przepisy

Nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym wprowadza również zmiany w podatku od nieruchomości. Zwalnia bowiem z opodatkowania grunty i budowle wykorzystywane na utrzymywanie nie tylko autostrad, ale również dróg publicznych.

Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają „grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych w rozumieniu przepisów o drogach publicznych oraz zlokalizowane w nich budowle – z wyjątkiem związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż eksploatacja autostrad płatnych”. Treść tego przepisu wskazywała, że zwolnione z podatku były grunty i budynki wykorzystywane na działalność gospodarczą polegającą jedynie na eksploatacji autostrad płatnych, a nie dotyczyło to działalności gospodarczej polegającej na utrzymaniu pozostałych kategorii dróg publicznych.

Wprawdzie istniało kilka orzeczeń sądów administracyjnych, które wskazywały, że nawet w takim brzmieniu przepisów, nie powinno się pobierać podatku od nieruchomości od przedsiębiorców świadczących usługi na gruntach zajętych pod pasy dróg publicznych (zob. wyrok WSA w Łodzi z 13.10.2010 r. sygn. I SA/Łd 780/10). Jednak większość wyroków, w tym wyroków NSA, podkreślało, że istotne znaczenie odgrywa literalna treść zwolnienia (zob. „Latarnie w pasie drogi a podatek od nieruchomości”).

Nowy przepis rozszerzy obecny zakres wyłączenia z opodatkowania podatkiem od nieruchomości i spowoduje, że niezależnie od stanu prawnego konkretnej nieruchomości, na której położona jest droga publiczna, projekty PPP związane z utrzymaniem i eksploatacją drogi publicznej, nie będą obciążone podatkiem od nieruchomości za grunt i budowle zlokalizowane w pasie tej drogi. Nadal opodatkowane pozostaną jednak grunty i budowle w pasie drogi publicznej wykorzystywane do innych rodzajów działalności gospodarczej np. do prowadzenia stacji paliw lub moteli.

Jednocześnie dodano przepis wskazujący, że omawiane zwolnienie stosuje się z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej lub pomocy de minimis. W uzasadnieniu do projektu wyjaśniono, że ma ono na celu wykluczenie występowania pomocy publicznej, przez zapewnienie, że zobowiązania finansowe strony publicznej wobec partnera prywatnego zostaną odpowiednio pomniejszone tak, by partner prywatny wynagradzany był na zasadach rynkowych. W razie braku wyliczenia niepobranej kwoty podatku do wynagrodzenia partnera prywatnego, kwota ta będzie stanowiła dla niego pomoc de minimis lub pomoc publiczną, której przyznanie musi nastąpić zgodnie z warunkami udzielania tej pomocy i w razie potrzeby zostać notyfikowane KE.

Omawiana nowelizacja z 5 lipca 2018 r. została podpisana przez Prezydenta 7 sierpnia 2018 r. i wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.



Autor:
Katarzyna Lewandowska

doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, konsultant, specjalizuje się w zakresie podatków dochodowych oraz podatków i opłat lokalnych.


TAGI: Drogi publiczne, Nowelizacja, Podatek od nieruchomości,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu