29.06.2018


Grunty pod liniami jednak z wyższym podatkiem?

KATEGORIA: Przepisy

Minister Finansów negatywnie zaopiniował przedstawiony przez Ministra Energii projekt nowelizacji ustaw podatkowych dotyczący opodatkowania gruntów pod liniami energetycznymi.

W dniu 26 czerwca 2018 r. Minister Energii przedstawił projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym (numer z wykazu UD386) pisaliśmy o tym: https://prawodlasamorzadu.pl/2018-06-27-opodatkowanie-gruntow-pod-liniami-elektroenergetycznymi-projektowana-zmiana-przepisow.

Zgodnie z projektowaną treścią przepisów grunty leśne oraz rolne, na których posadowiono infrastrukturę elektroenergetyczną winny być opodatkowane odpowiednio podatkiem leśnym lub rolnym. W przypadku zaś gruntów różnych podatek od nieruchomości pobierany powinien być według niższych stawek. Minister Energii proponowaną nowelizacją przepisów zmierza więc do osiągniecia stanu prawnego, w którym przesłanka zajęcia nie będzie decydować o wysokości podatku od gruntów pod liniami. Argumentując projekt nowych przepisów Minister wskazał m.in. na rozbieżności jakie towarzyszą rozstrzyganiu tego rodzaju spraw zarówno na etapie postępowania podatkowego jak i sądowoadministracyjnego.

Z argumentacją tą nie zgadza się Minister Finansów. W procedurze zgłaszania uwag do projektu nowelizacji podkreślił, że nieprawdziwym jest stwierdzenie jakoby w omawianej sprawie istniały jakiekolwiek wątpliwości oraz rozbieżności w orzecznictwie. Jako przykład Minister Finansów przywołał reprezentatywne rozstrzygnięcia Naczelnego Sądu Administracyjnego, w których, jak podkreśla resort, NSA ukształtował jednolitą linię interpretacyjną, zgodnie z którą grunt pod linią zajęty jest na prowadzenie działalności gospodarczej prowadzonej przez właściciela infrastruktury.

Minister Finansów odmówił również słuszności twierdzeniom jakoby w analizowanej sprawie istniały jakiekolwiek wątpliwości w zakresie podmiotowego aspektu opodatkowania gruntów pod liniami. Podkreślił, że ustawy podatkowe zawierają w tym zakresie jasne i precyzyjne regulacje, na podstawie których bez wątpliwości ustalić można osobę podatnika.

Argumentem przemawiającym za odrzuceniem projektu w opinii Ministra Finansów pozostaje także potencjalny ubytek dochodów podatkowych po stronie gmin. Ewentualnych skutków finansowych zakładanej nowelizacji Minister Energii nie rozpatrzył, co jest w opinii Ministra Finansów poważnym niedopatrzeniem. Podobnie jako uchybienie, Minister Finansów wskazał przeprowadzenie procedury projektodawczej z pominięciem Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, w której interesie leży treść nowelizowanych przepisów.

Oprócz wskazanych mankamentów Minister Finansów omawianej nowelizacji zarzucił również szereg nieścisłości natury techniczno-legislacyjnej. Wszystkie z przytoczonych argumentów zdaniem Ministra Finansów uzasadniają jednoznacznie negatywna ocenę projektowanych przepisów.

Biorąc pod uwagę rozwój wydarzeń, a także inne opinie zgłoszone w procedurze projektodawczej komentowana zmiana przepisów będzie wymagała weryfikacji.



Autor:
Dr n. pr. Paweł Grzybowski

Doktor nauk prawnych, w Kancelarii Prawnej Ziemski & Partners w Poznaniu specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej


TAGI: Podatek od nieruchomości, Podatki i opłaty lokalne, Samorząd,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu