15.06.2018


Zwolnienie podatkowe przy działalności oświatowej

KATEGORIA: Wokanda

Ze zwolnienia w podatku od nieruchomości mogą korzystać budynki zajęte na działalność oświatową, nawet jeżeli niektóre sale są odpłatnie wynajmowane podmiotom zewnętrznym. Istotne jest jednak, aby wynajem miał charakter jedynie sporadyczny.

Stowarzyszenie będące niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego, zajmujące się działalnością oświatową prowadząc Centrum Edukacji Zawodowej wystąpiło z wnioskiem o interpretację w zakresie podatku od nieruchomości. We wniosku zapytano między innymi, czy sale, które służą działalności oświatowej, ale czasami są również odpłatnie udostępniane innym podmiotom na warsztaty i konferencje, mogą korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach  opłatach lokalnych.

Wskazany przepis przewiduje zwolnienie w podatku od nieruchomości publicznych i niepublicznych jednostek organizacyjnych objętych systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową.

Organ interpretacyjny uznał, że przedmiotowe nieruchomości nie mogą skorzystać ze zwolnienia, gdyż fakt świadczenia przez Stowarzyszenie odpłatnej działalności skutkuje utratą prawa do omawianego zwolnienia.

Ze stanowiskiem organu nie zgodził się zarówno sąd I instancji jak i sąd II instancji. NSA w wyroku z 27.02.2018 r. sygn. II FSK 205/16 przyznał, że faktycznie omawianym zwolnieniem objęte są nie wszystkie nieruchomości podmiotu objętego systemem oświaty, ale tylko te, które zostały rzeczywiście zajęte na działalność oświatową. W pierwszej kolejności zwrócił jednak uwagę, że w takim ujęciu nieruchomościami zajętymi na działalność oświatową są nie tylko nieruchomości (ich części), w których odbywają się zajęcia (klasy, sale wykładowe, pracownie), ale również pozostałe pomieszczenia służące tej działalności (świetlice, biblioteki, czytelnie), jak również pomieszczenia pomocnicze – niezbędne do prowadzenia tej działalności i funkcjonowania placówki oświatowej (korytarze, sanitariaty, gabinety kadry). Uznano bowiem, że wszystkie pomieszczenia niezbędne do prowadzenia działalności oświatowej są zajęte na tę działalność, a w konsekwencji tego korzystają z analizowanego zwolnienia.

Natomiast odnosząc się do sporadycznego wynajmowania opisanych pomieszczeń na działalność komercyjną stwierdzono, że powyższe nie wyklucza możliwości skorzystania ze zwolnienia. Sporadyczne (jednorazowe, incydentalne) komercyjne wynajęcie pomieszczenia innemu podmiotowi na konferencję czy szkolenie, jeżeli w żadnej mierze nie zakłóca to prowadzenia przez podatnika opisanej działalności oświatowej, nie powoduje, że dana nieruchomość przestaje być nieruchomością faktycznie zajętą na działalność oświatową. Sąd wskazał przy tym, że tego rodzaju praktyka może być analogiczna do sporadycznej działalności komercyjnej prowadzonej w tym zakresie w publicznych placówkach oświatowych.

Jednocześnie wskazano, że powyższa konstatacja nie dotyczy sytuacji, gdy odpłatne wynajmowanie pomieszczeń przyjmie szerszy wymiar wykazując cechy trwałości (ciągłości), regularności i zorganizowania. Wówczas bowiem należałoby przyjąć, że nieruchomości te zostały przeznaczone do prowadzenia równoległej działalności gospodarczej o takim charakterze, co wykluczałoby możliwość uznania, że spełniona została przesłanka przedmiotowego zwolnienia. Wskazano, że organ podatkowy jest władny dokonać takich ustaleń w ramach prowadzonego postępowania podatkowego.



Autor:
Katarzyna Lewandowska

doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, konsultant, specjalizuje się w zakresie podatków dochodowych oraz podatków i opłat lokalnych.


TAGI: Oświata, Podatek od nieruchomości, Podatki i opłaty lokalne, Stowarzyszenia, Wyrok NSA, Wyrok WSA,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu