Na stronie Rządowego Centrum Legislacji widnieje projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego. Przewiduje on istotne zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego, w tym wprowadzenie instytucji decyzji umarzającej postępowanie administracyjne z mocy prawa.
Artykuł stanowi kontynuację cyklu publikacji poświęconych projektowanym zmianom w Kodeksie postępowania administracyjnego[1] zawartych w projekcie ustawy z dnia 13 kwietnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ulepszenia środowiska prawnego i instytucjonalnego przedsiębiorców, autorstwa Ministra Rozwoju i Technologii[2] oraz projektu ustawy z dnia 22 września 2022 r. (według stanu z dnia 31 marca 2023 r.) o zmianie ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, autorstwa Ministra Sprawiedliwości[3].
Jedną ze zmian objętych ww. projektowanymi aktami prawnymi jest wprowadzenie do k.p.a. instytucji decyzji umarzającej postępowanie administracyjne z mocy prawa [art. 1 pkt 9 projektu ustawy z dnia 22 września (według stanu z dnia 31 marca 2023 r.)].
W dotychczasowym stanie prawnym decyzja o umorzeniu postępowania administracyjnego w całości albo w części była wydawana przez organ administracji publicznej, gdy:
Projektodawcy planują dodanie po art. 105 § 2 k.p.a., § 3 w brzmieniu: „jeżeli przepis szczególny stanowi, że postępowanie umarza się z mocy prawa, organ administracji publicznej stwierdza umorzenie postępowania w drodze decyzji. Organ może zawiadomić strony o decyzji zgodnie z art. 49. Uzasadnienie decyzji ogranicza się do wskazania okoliczności potwierdzających, że w sprawie nastąpiło umorzenie postępowania z mocy prawa oraz przytoczenia przepisów prawa stanowiących podstawę prawną umorzenia postępowania z mocy prawa”.
Należy podkreślić, że tego typu rozwiązanie procesowe stanowi rzadkość, gdyż rodzi wątpliwości natury formalnoprawnej m.in. w zakresie jej prawidłowej formy oraz sposobu stosowania przez organ administracji publicznej[4].
Wyrokiem z dnia 12 maja 2015 r., sygn. P 46/13[5], Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że art. 156 § 2 k.p.a. w zakresie, w jakim nie wyłącza dopuszczalności stwierdzenia nieważności decyzji wydanej z rażącym naruszeniem prawa, gdy od wydania decyzji nastąpił znaczny upływ czasu, a decyzja była podstawą nabycia prawa lub ekspektatywy, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W wyroku tym Trybunał Konstytucyjny wskazał, że stwierdzenie niekonstytucyjności w zakresie pominięcia prawodawczego nakłada na prawodawcę obowiązek rozszerzenia unormowania art. 156 § 2 k.p.a., przewidującego ograniczenia możliwości stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej wydanej z rażącym naruszeniem prawa, gdy od wydania decyzji nastąpił znaczny upływ czasu, a decyzja była podstawą nabycia prawa lub ekspektatywy[6].
Na skutek powyższego wyroku, prawodawca uchwalił ustawę z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego[7], w której przyjął m.in. przepis art. 2 ust. 2: „postępowania administracyjne w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji lub postanowienia, wszczęte po upływie trzydziestu lat od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji lub postanowienia i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy ostateczną decyzją lub postanowieniem, umarza się z mocy prawa”.
Uchwalona nowelizacja spotkała się krytyką środowisk prawniczych, odnoszącą się m.in. do kwestii niekonstytucyjności przepisu art. 2 ust. 2 ustawy nowelizującej[8]. Wnioskiem z dnia 28 grudnia 2021 r., sygn. IV.7004.24.2021.MC, Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie niekonstytucyjności art. 2 ust. 2 ustawy nowelizującej[9]. Sprawa została zarejestrowana pod sygnaturą: K 2/22, natomiast do dnia dzisiejszego nie został wyznaczony termin rozprawy z uwagi na brak zajęcia stanowiska przez Sejm RP.
Warto zaznaczyć, że przyjęcie przez prawodawcę konstrukcji wyrażenia „umarza się z mocy prawa” w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy nowelizującej, skutkowało wykształceniem się dwóch odmiennych praktyk procesowych organów administracji, które musiały zostać odpowiednio skorygowane przez sądy administracyjne:
Drugi model zachowania organu administracji publicznej został negatywnie oceniony przez sądownictwo administracyjne, gdyż zakwalifikowano go jako stan bezczynności[10]. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 22 lutego 2022 roku, sygn. II SAB/Po 224/21[11], wskazał, że „’przerwanie’ postępowania nieważnościowego na skutek działania ustawy nowelizującej, które już się toczyło, ogranicza nie tylko prawa procesowe strony, ale i pośrednio oczekiwaną ekspektatywę o charakterze materialnoprawnym. To przemawia za potrzebą nadania jego zakończeniu formy decyzji administracyjnej”. Wynika to bowiem z faktu, że jak zaznaczył WSA w Warszawie w wyroku z dnia 28 kwietnia 2022 r., sygn. I SA/Wa 456/22, za wydaniem decyzji administracyjnej przemawiają względy pewności prawa i bezpieczeństwa prawnego[12].
Projektodawcy wskazali, że problem dotyczący umarzania postępowań z mocy prawa zaistniał w ostatnim czasie w związku z wejściem w życie z dniem 16 września 2021 r. ustawy nowelizującej. Na tle stosowania przepisu art. 2 ust. 2 ustawy nowelizującej powstał szereg wątpliwości w zakresie tego czy stwierdzenie przez ustawodawcę, że dana kategoria postępowań powinna zostać umorzona „z mocy prawa” oznacza automatyczne zastosowanie przepisu art. 105 § 1 k.p.a. Celem jednoznacznego doprecyzowania i wyjaśnienia tej kwestii, projektodawcy zaproponowali dodanie do art. 105 k.p.a. nowego § 3, który zawierać będzie bezpośrednią podstawę prawną do wydania decyzji stwierdzającej umorzenie postępowania z mocy prawa.
Ponadto autorzy projektu dodali, że mając na uwadze trudności jakie sprawia organom ustalenie aktualnych adresów zamieszkania wszystkich stron postępowań umorzonych z mocy prawa, projektodawca proponuje wprowadzenie możliwości zawiadamiania stron o decyzjach stwierdzających umorzenie postępowania w formie publicznego obwieszczenia na zasadach określonych w art. 49 k.p.a.
Proponowane przez projektodawców zmiany k.p.a. w zakresie wprowadzenia instytucji decyzji umarzającej postępowanie administracyjne z mocy prawa należy ocenić negatywnie. Analizowana nowelizacja pozostaje w bezpośrednim związku z ustawą nowelizacyjną z 2021 r. i stanowi próbę częściowej naprawy niekonstytucyjnego przepisu art. 2 ust. 2 ustawy nowelizującej. Warto zauważyć, że w aktualnym orzecznictwie sądów administracyjnych nie wybrzmiewa potrzeba wprowadzenia dodatkowego przepisu odnoszącego się do umorzenia postępowania z mocy prawa. We wszystkich orzeczeniach sądy wskazały na możliwość stosowania przepisu art. 105 § 1 k.p.a., jako procesowej podstawy prawnej umorzenia postępowania administracyjnego (w przypadku zaistnienia przesłanki negatywnej z art. 2 ust. 2 ustawy nowelizującej). W związku z powyższym, propozycję projektodawców w tym zakresie trzeba uznać za bezzasadną, bowiem jej celem jest „przykrycie” niedomogów legislacyjnych, którymi dotknięta jest ustawa nowelizująca z 2021 r. Warto pamiętać, że wątpliwości związane z projektowaną nowelizacją k.p.a. 2021 r. wyrażone były na każdy etapie bardzo szybkiego procesu legislacyjnego, natomiast zostały one przez autorów projektu tejże ustawy zbyte[13].
Nie zmienia to faktu, że bierność prawodawcy w zakresie ostatecznego uregulowania kwestii reprywatyzacji w Polsce[14], na kanwie której zapadł omówiony wyrok Trybunału Konstytucyjnego, nie może wywoływać negatywne skutki systemowe w odniesieniu do spraw administracyjnych sensu largo.
Wydaje się zasadnym, aby określić zaistniały stan rzeczy mianem „psuciem prawa”[15], bowiem prawodawca zamiast naprawić dotychczasowe uchybienia legislacyjne, nie tylko je utrzymuje, ale wręcz pogłębia.
[1] Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 775 ze zm., dalej: k.p.a.).
[2] Projekt ustawy z dnia 13 kwietnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ulepszenia środowiska prawnego i instytucjonalnego dla przedsiębiorców https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12371407/12964177/12964178/ dokument616028.pdf [dostęp: 22.05.2023 r.].
[3] Projekt ustawy z dnia 22 września 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego (według stanu z dnia 31 marca 2023 r.) https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12365452/katalog/12920901#12920901 [dostęp: 22.05.2023 r.].
[4] Zob. P. Gołaszewski, Umorzenie postępowania administracyjnego z mocy prawa – uwagi na marginesie nowelizacji art. 156 i 158 Kodeksu postępowania administracyjnego, „Monitor Prawniczy” 2022, nr 16, Legalis.
[5] Wyrok TK z dnia 12 maja 2015 r., sygn. P 46/13, LEX nr 1682732.
[6] Trybunał Konstytucyjny zasygnalizował także konieczność dokonania wykładni art. 156 § 2 w związku z art. 156 § 1 pkt 2 in fine k.p.a. nie tylko z uwzględnieniem zasady praworządności, przewidzianej w art. 7 Konstytucji RP, ale również z uwzględnieniem, wynikających z art. 2 Konstytucji RP, zasady pewności prawa oraz zasady zaufania obywatela do państwa.
[7] Dz. U. poz. 1491, dalej: ustawa nowelizująca.
[8] Zob. np. J. Forystek, Nowelizacja administracyjnego postępowania nieważnościowego a kwestia dochodzenia odszkodowania za bezprawie władzy państwowej, „Palestra” 2022, nr 5, s. 26; także W. Chróścielewski, Wątpliwości dotyczące rozwiązań przyjętych w nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego z 2021 r. odnoszących się do przedawnienia stwierdzenia nieważności decyzji, „Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego” 2021, nr 5, LEX.
[9] https://ipo.trybunal.gov.pl/ipo/dok?dok=16158d79-3287-436f-93e3-3c5c856e1561%2FK_2_22_wns_2021_12_28_ADO.pdf [dostęp: 22.05.2023 r.].
[10] Zob. np. wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 stycznia 2023 r., sygn. I SAB/Wa 337/22, LEX nr 3515086.
[11] LEX nr 3320995.
[12] LEX nr 3351674. Podobnie WSA w Warszawie w wyroku z dnia 10 listopada 2021 r., sygn. I SAB/Wa 376/21,
LEX nr 3331833 oraz WSA w Lublinie w wyroku z dnia 30 września 2021 r. sygn. II SA/Lu 239/21, LEX nr 3310693.
[13] https://www.adwokatura.pl/admin/wgrane_pliki/file-opinia-amicus-curiae-wniosek-nra015-23282022-35690.pdf [dostęp: 22.05.2023 r.]; https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatekspertyzy/5910/plik/437o.pdf [dostęp: 22.05.2023 r.]; https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatekspertyzy/5927/plik/oe-348.pdf [dostęp: 22.05.2023 r.].
[14] Np. projekt ustawy o zrekompensowaniu niektórych krzywd wyrządzonych osobom fizycznym wskutek przejęcia nieruchomości lub zabytków ruchomych przez władze komunistyczne po 1944 r., https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12304605 [dostęp: 22.05.2023 r.]. Opracowywany w Ministerstwie Sprawiedliwości w 2017 r. projekt tzw. dużej ustawy reprywatyzacyjnej nie przeszedł pełnej ścieżki legislacyjnej nawet wewnątrz Rady Ministrów.
[15] Por. J.P. Tarno, Psucie kodeksu postępowania administracyjnego, [w:] Kodyfikacja postępowania administracyjnego na 50-lecie K.P.A., J. Niczyporuka (red.), Lublin 2010, s. 847.
"Organy jednostek samorządu terytorialnego występują w postępowaniach administracyjnych w różnych rolach – w każdej z nich potrzebują profesjonalnej pomocy prawnej.
"
Dowiedz się więcej:
Postępowania administracyjneAutor artykułu
prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem upraszczania i elektronizacji procedury administracyjnej oraz prawa samorządowego i prawa nieruchomości
27.09.2023
08.09.2023
23.08.2023