Mandaty karne nakładane przez inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska

W dniu 1 września 2022 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska określające wykroczenia, za które inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska [dalej: IOŚ] są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego. Warto zwrócić uwagę na następujące wykroczenia, których popełnienie grozić może nałożeniem mandatu przez inspektorów IOŚ.
Zakresem zastosowania rozporządzenia objęte jest m.in. wykroczenie określone w Kodeksie wykroczeń, polegające na wyrzucaniu kamieni, odpadów, złomu lub padliny niebędących odpadami lub innych nieczystości na grunt polny nienależący do sprawcy, tj. w skrócie – zaśmiecanie cudzego gruntu polnego.
Wśród wykroczeń wymienionych w ustawie o Inspekcji Ochrony Środowiska, mandat karny może zostać nałożony przez inspektora IOŚ m.in. za naruszenie w postaci nieprzekazania w wyznaczonym terminie informacji o zakresie wykonania zarządzeń pokontrolnych lub przekazanie w tym zakresie informacji niezgodnych z prawdą.
Mandat grozi także za określone wykroczenia z ustawy Prawo wodne. Wśród nich wymienić należy chociażby korzystanie z wód lub wykonywanie urządzeń wodnych bez zgody wodnoprawnej lub niezgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu wodnoprawnym, czy też rolnicze wykorzystywanie ścieków wbrew określonych w ustawie zakazom, tj. przykładowo gdy grunt jest zamarznięty, zalany wodą, nasycony wodą lub przykryty śniegiem, na gruntach wykorzystywanych do upraw roślin przeznaczonych do spożycia w stanie surowym, bądź na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią w okresie prognozowanego wezbrania wód.
Szeroki katalog wykroczeń, objętych na mocy rozporządzenia uprawnieniem inspektorów IOŚ do nałożenia mandatu, znajduje się nadto w ustawie o odpadach. Rozporządzenie znajduje zastosowanie w zasadzie w stosunku do wszystkich wykroczeń wskazanych w dziale X rozdział 1 ustawy („Przepisy karne”). Wśród nich wymienić można:
- prowadzenie gospodarki odpadami niezgodnie z nakazem określonym w art. 16, tj. w sposób niezapewniający ochrony życia i zdrowia ludzi oraz środowiska;
- naruszenie zasady bliskości, tj. stosowanie komunalnych odpadów ścieków albo unieszkodliwianie zakaźnych odpadów medycznych albo zakaźnych odpadów weterynaryjnych poza obszarem województwa, na którym zostały one wytworzone;
- zbieranie odpadów przez podmiot prowadzący nieprofesjonalną działalność w zakresie zbierania odpadów bez zawarcia umowy posiadaczem odpadów posiadającym zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów;
- gospodarowanie odpadami niezgodnie z informacjami zgłoszonymi do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami;
- naruszenie obowiązku złożenia wniosku o wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, zmianę wpisu lub o wykreślenie z rejestru albo złożenie wniosku niezgodnie ze stanem faktycznym;
- naruszenie obowiązku posiadania wymaganych dokumentów podczas transportu odpadów;
- niezłożenie rocznego sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi oraz o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami;
- naruszenie wymogów przekazywania komunalnych osadów ściekowych oraz warunków stosowania komunalnych osadów ściekowych.
Rozporządzenie wymienia wykroczenia określone w aż siedemnastu ustawach. Powyżej przedstawiono wyłącznie niektóre z nich, jednakże już takie niewyczerpujące zestawienie świadczy o szerokim zakresie spraw, w których inspektorzy IOŚ mogą nakładać grzywny w drodze mandatu karnego.
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Popularne
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.