Przepisy ustawy o samorządzie gminnym określiły daleko idące zakazy dotyczące wykorzystywania przez radnego mienia komunalnego gminy do prowadzenia działalności gospodarczej.
Przepisy ustawy o samorządzie gminnym określiły daleko idące zakazy dotyczące wykorzystywania przez radnego mienia komunalnego gminy do prowadzenia działalności gospodarczej.
Nowa ustawa o ochotniczych strażach pożarnych wprowadziła w tym zakresie istotny wyjątek. Uważna lektura prowadzi jednak do wniosku, że niekiedy radny związany z OSP wciąż może naruszyć – nawet nieświadomie – przepisy art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Ustawodawca nie zakazał radnym rady gminy prowadzenia czy zarządzania działalnością gospodarczą. Wprowadził jednak w tym zakresie istotne ograniczenia. W szczególności art. 24f ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym[1] stanowi, że radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.
Przepis ten z jednej strony ma zapobiegać nietransparentnym relacjom w samorządzie i utrudniać powstawanie sytuacji, w których pojawiałoby się choćby wrażenie wykorzystywania mandatu do uzyskiwania osobistych korzyści. Z drugiej strony w praktyce okazuje się, że poza oczywistymi przykładami nadużyć mają miejsce przypadki, w których radni nawet przez wiele lat mogą nie być świadomi, że wykorzystują mienie gminy w niedopuszczalny sposób[2].
W orzecznictwie wskazywano, że art. 24f ust. 1 u.s.g. ma zastosowanie w sytuacjach, w których radny pełniący określone funkcje w strukturach ochotniczej straży pożarnej (OSP) zarządzał mieniem wykorzystywanym przez dane stowarzyszenie do prowadzenia działalności gospodarczej. W konsekwencji stwierdzano wygaśnięcie mandatu. Dotyczyło to m.in. sytuacji w której działalność OSP (w której radny pełnił funkcje prezesa zarządu) w zakresie wynajmowania pomieszczeń w budynku posadowionym na gminnej nieruchomości została uznana za działalność gospodarczą[3]. Trzeba mieć jednak na uwadze, że przedmiotem sporów sądowych były bardzo zróżnicowane przypadki – w tym takie, w których jednorazowa sprzedaż określonych dóbr na cele charytatywne (na nieruchomości będącej mieniem komunalnym gminy) była rozpatrywana z punktu widzenia naruszenia ustawowego zakazu[4].
Powyższe najwyraźniej zostało dostrzeżone przez ustawodawcę. W przepisach ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych[5] wprowadzono bowiem istotny wyjątek w odniesieniu do art. 24f ust. 1 u.s.g. Zgodnie z art. 31 ust. 1 u.o.s.p. radni mogą być członkami władz ochotniczych straży pożarnych, w tym ochotniczych straży pożarnych prowadzących działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego[6]. Wynika z tego, że przywołane powyżej tezy z orzecznictwa w znacznej mierze przestały być aktualne. Radni jako członkowie władz OSP mogą bowiem zarządzać także taką działalnością gospodarczą tych stowarzyszeń, w której wykorzystuje się mienie komunalne.
Radni związani z OSP muszą być jednak świadomi, że ustawodawca nie wyłączył w całości obowiązywania art. 24f ust. 1 u.s.g. w odniesieniu do OSP. W orzecznictwie dominuje tymczasem pogląd, że przepis ten odnosi się do szerokiego spektrum działań radnego. Zarządzanie działalnością gospodarczą OSP z wykorzystaniem mienia komunalnego nie wyczerpuje całości tego zagadnienia.
W szczególności radni wciąż nie mogą być pełnomocnikami w prowadzeniu działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy. Gdyby zatem radny w jakiejś szczególnej sytuacji miał działać nie tyle jako członek władz OSP ale jako pełnomocnik (np. w zakresie zawierania umów, które zostałyby uznane za element choćby ubocznie prowadzonej działalności gospodarczej), to w mojej ocenie wyłączenie z art. 31 ust. 1 u.o.s.p. nie będzie miało zastosowania. W konsekwencji zachowanie radnego będzie rozpatrywane z punktu widzenia ryzyka naruszenia zakazu z art. 24f ust. 1 u.s.g.
Co oczywiste art. 31 ust. 1 u.o.s.p. nie obejmuje również sytuacji, w których radny będzie świadczył w ramach swojej działalności gospodarczej usługi, z których skorzysta OSP, ale należność za nie będzie pochodzić ze środków gminy.
Oznacza to, że radni zaangażowani w funkcjonowanie ochotniczych straży pożarnych wciąż powinni dołożyć starań, by podejmowane przez nich aktywności nie naruszały zakazów związanych z pełnieniem mandatu.
[1] Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559), dalej jako: u.s.g.
[2] Trzeba przy tym zwrócić uwagę na istnienie rozbieżności w interpretowaniu omawianych przepisów.
[3] Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2018 r., sygn. II OSK 2889/17, www.orzeczenia.nsa.gov.pl (CBOSA); wyrok NSA z dnia 14 grudnia 2010 r., sygn. II OSK 2055/10, CBOSA.
[4] Wyrok NSA z dnia 27 czerwca 2013 r., sygn. II OSK 1194/13, CBOSA.
[5] Ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. poz. 2490), dalej jako: u.o.s.p.
[6] Przepis ten zawiera dużo szerszy katalog osób, które pełniąc określone funkcje, mogą być jednocześnie członkami władz ochotniczych straży pożarnych.
"Bogata wiedza teoretyczna stanowi stabilny fundament, na którym budować można praktyczne rozwiązania samorządowych problemów ustrojowych.
"
Dowiedz się więcej:
Ustrój JSTAutor artykułu
Doktor nauk prawnych, specjalizuje się w zakresie prawa samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem ustroju j.s.t. i publicznego transportu zbiorowego
30.05.2023
15.05.2023
10.05.2023