Rada gminy nie może uchwałą wprowadzić opłaty za usługę odprowadzania wód opadowych i roztopowych – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu.
Skarga na opłatę
Rada gminy wprowadziła uchwałą opłatę za usługę odprowadzania wód i opadów roztopowych. Podstawą prawną do podjęcia tej uchwały były przepisy mówiące o określaniu zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 40 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym). Uchwała ta została zaskarżona przez mieszkańca do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu (dalej: WSA), w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). W ocenie skarżącego rada gminy nie miała odpowiedniej podstawy prawnej do nakładania na mieszkańców obowiązku zawierania umów na usługę odprowadzania wód opadowych i roztopowych. Skarżący podnosił również argument, że status prawny opłaty jest niejasny i nie jest wiadome, czy jest to powszechna opłata publiczna, czy jest to sankcja za nielegalne wprowadzanie wód opadowych do kanalizacji.
Odpowiedź gminy
Gmina w odpowiedzi na skargę wniosła o jej oddalenie. Stwierdziła, że przedmiotowa opłata nie stanowi daniny publicznej, a jest jedynie wynagrodzeniem za świadczenie określonej usługi komunalnej. Podkreśliła ona jednocześnie, że brak jest jakichkolwiek uregulowań mówiących że tego rodzaju usługi świadczone mają być przez jednostki samorządu terytorialnego bezpłatnie. Gmina wskazała również, że uchwała ta wynika ze zmiany kwalifikacji wód opadowych w znowelizowanej ustawie – Prawo wodne, a co za tym idzie tryb ustalania cen i opłat za usługę odprowadzania opadów nie jest wprost uregulowany w obowiązującym prawie. Wskazała również, że opłata za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych nie dotyczy wszystkich mieszkańców, a jedynie tych którzy korzystają z infrastruktury deszczowej.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu
WSA w Opolu, w wyroku z dnia 27 maja 2021 r., sygn. akt: I SA/Op 72/21 stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały. Swoje stanowisko poparł następującymi argumentami:
Konkluzja
Powyższy wyrok dowodzi istotnych problemów związanych z prawidłowym wprowadzaniem odpłatności za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych. Spory w tym zakresie powinny zostać przecięte jasną decyzją ustawodawcy, który winien wprowadzić klarowne reguły postępowania w tym zakresie. Na horyzoncie brak jednak niestety stosownej inicjatywy ustawodawczej.
Wyrok nie jest prawomocny.
Autorzy artykułu
Partner Zarządzający, prawnik w ZIEMSKI&PARTNERS Kancelaria Prawna Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządu terytorialnego oraz prawa odpadowego
Asystent w dziale prawa administracyjnego
12.04.2024
04.04.2024
08.03.2024