Celem wniesienia skargi na bezczynność organu administracji publicznej do sądu administracyjnego, co do zasady konieczne jest wyczerpanie toku instancji, tj. w tym przypadku wniesienie ponaglenia. Określone wątpliwości mogą pojawić się przy próbie rozstrzygnięcia, czy wymóg ten musi zostać spełniony w przypadku bezczynności w udostępnieniu informacji publicznej.
Celem wniesienia skargi na bezczynność organu administracji publicznej do sądu administracyjnego, co do zasady konieczne jest wyczerpanie toku instancji, tj. w tym przypadku wniesienie ponaglenia. Określone wątpliwości mogą pojawić się przy próbie rozstrzygnięcia, czy wymóg ten musi zostać spełniony w przypadku bezczynności w udostępnieniu informacji publicznej.
Czym jest bezczynność?
Co do zasady do bezczynności organu administracji publicznej dochodzi w sytuacji, w której nie załatwi on sprawy w prawem przepisanym terminie. Dla stwierdzenia bezczynności organu, koniecznym staje się ustalenie, że nie załatwił on sprawy w terminie, przy czym bez znaczenia pozostają w tym zakresie przyczyny takiego opóźnienia[1].
Stosownie do art. 37 §1 pkt 1) Kodeksu postępowania administracyjnego[2] (dalej także: KPA) w razie zaktualizowania się wspomnianej przesłanki stronie służy prawo do wniesienia ponaglenia. W dalszej kolejności strona może skierować do właściwego sądu administracyjnego skargę na bezczynność organu. Jednakże aby wniesienie drugiego z w/w środków zaskarżenia okazało się możliwe, strona musi wyczerpać administracyjny tok instancji przewidziany w KPA.
Powyższe wiąże się z obowiązkiem wniesienia przez stronę ponaglenia stosownie do art. 37 §1 pkt 1) KPA. Dopiero w dalszej kolejności może ona skierować do sądu administracyjnego skargę na bezczynność organu administracji publicznej, w trybie przewidzianym Prawem o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[3] (dalej także: p.p.s.a.). Wskazuje na to wprost treść art. 52 § 1 i 2 p.p.s.a. stosownie do których: „§1 Skargę można wnieść po wyczerpaniu środków zaskarżenia, jeżeli służyły one skarżącemu w postępowaniu przed organem właściwym w sprawie (…) §2 Przez wyczerpanie środków zaskarżenia należy rozumieć sytuację, w której stronie nie przysługuje żaden środek zaskarżenia, taki jak (…) ponaglenie (…)”.
Bezczynność w udostępnieniu informacji publicznej?
Przenosząc powyższe na grunt regulacji ustawy o dostępie do informacji publicznej[4] (dalej także: u.d.i.p.) przyjąć należy, że z bezczynnością podmiotu zobowiązanego do rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej będziemy mieć przede wszystkim do czynienia w sytuacji, w której nie załatwia on wniosku w formie przewidzianej prawem i we wskazanym ustawowo terminie. Z czym się to wiąże?
Zgodnie z art. 13 ust. 1 u.d.i.p.: „Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku”. Jeżeli natomiast informacja publiczna nie może być udostępniona we wskazanym terminie, podmiot obowiązany do jej udostępnienia powiadamia wnioskodawcę w terminie 14 dni o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku (art. 13 ust. 2 u.d.i.p.).
Jeżeli chodzi o formy załatwienia wniosku, generalnie można wskazać na następujące możliwości:
Jak wskazuje Naczelny Sąd Administracyjny:
A ponaglenie?
Czy wnioskodawca, zanim zwróci się do odpowiedniego sądu administracyjnego ze skargą na bezczynność, zobowiązany jest do uprzedniego wniesienia ponaglenia w trybie przewidzianym przepisami KPA w zw. z p.p.s.a.?
Na tak postawione pytanie odpowiedzieć należy przecząco. Odpowiedź tę uzasadnia okoliczność, że u.d.i.p. stanowi regulację szczególną w stosunku do KPA. Uregulowania tej ustawy nie przewidują instytucji ponaglenia, jak też nie odsyłają w tym zakresie do odpowiednich przepisów Kodeksu. W konsekwencji, wobec braku właściwych podstaw prawnych, bezpodstawnym staje się stosowanie instytucji ponaglenia w przedmiocie bezczynności w rozpatrywaniu wniosku o udostępnienie informacji publicznej. Wnioskodawcy w powyższym zakresie przysługuje zatem skarga do sądu administracyjnego, bez konieczności podejmowania jakichkolwiek działań dodatkowych. Nie został on bowiem wyposażony w odpowiednie instrumenty prawne umożliwiające zakwestionowanie bezczynności podmiotu zobowiązanego w toku instancji administracyjnej.
Stanowisko to zostało ugruntowane w orzecznictwie sądów administracyjnych gdzie przyjmuje się m.in., że:
Przez wzgląd na powyższe bezzasadne jest, co znajduje również wyraz w praktyce działania sądów administracyjnych, żądanie przez organ odrzucenia skargi na jego bezczynność w udostępnieniu informacji publicznej z tego powodu, że skarżący nie wyczerpał środków zaskarżenia, gdyż w tych wypadkach dla skutecznego wniesienia rzeczonej skargi, prawo nie nakłada takiego obowiązku.
[1] A. Wróbel, komentarz do art. 37 KPA [w:] M. Jaśkowska, M. Wilbrandt-Gotowicz, A. Wróbel, Komentarz aktualizowany do Kodeksu postępowania administracyjnego, LEX/el. 2021, teza 6.
[2] Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735).
[3] Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).
[4] Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2176).
[5] Wyrok NSA z 19.06.2020 r., I OSK 3361/19, LEX nr 3045605.
[6] Wyrok NSA z 14.06.2021 r., III OSK 4072/21, LEX nr 3189017.
[7] Wyrok NSA z 16.03.2021 r., III OSK 56/21, LEX nr 3161165; tak samo: Wyrok NSA z 16.03.2021 r., III OSK 86/21, LEX nr 3159749..
[8] Wyrok NSA z 9.02.2021 r., III OSK 2946/21, LEX nr 3151398.
[9] Wyrok NSA z 28.01.2020 r., I OSK 2433/18, LEX nr 2825597.
Autorzy artykułu
Partner, radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego
aplikantka radcowska, starszy asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem cywilnym i administracyjnym
30.05.2023
15.05.2023
10.05.2023