Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

16.09.2020

Metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, rada gminy nie może różnicować stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli opłata została ustalona metodą od gospodarstwa domowego. W szczególności niedopuszczalne jest w opinii Sądu, różnicowanie ze względu na wielkość tego gospodarstwa. 

Wyrokiem z dnia 30 czerwca 2020 r. (sygn. akt: II SA/Kr 278/20), WSA w Krakowie stwierdził nieważność uchwały rady gminy, podjętej w sprawie określenia metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami oraz ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W przedmiotowej uchwale z dnia 17 maja 2019 r., rada gminy skorzystała z metody ustalenia opłaty jako jednej stawki od gospodarstwa domowego (art. 6j ust. 2 ucpg). Następnie, dokonała ona zróżnicowania tej stawki (przewidzianego w art. 6j ust. 2a ucpg), wprowadzając kryterium „liczby osób zamieszkujących w gospodarstwie domowym”.

Zdaniem Sądu, tak ukształtowany przez radę gminy sposób ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami, stoi w sprzeczności z przepisami ustawy. WSA wskazał przy tym na dwa uchybienia, jakich w przedmiotowym zakresie dopuściła się rada gminy.

Przede wszystkim, w opinii Sądu, przy skorzystaniu przez radę gminy z metody ustalenia jednej stawki od gospodarstwa domowego, wyłączona jest możliwość dalszego jej różnicowania. Zgodnie z interpretacją zastosowaną przez Sąd, przepis dopuszczający różnicowanie stawki (art. 6j ust. 2a ucpg) należy odnieść jedynie do metody ustalenia opłaty jako iloczynu podstawy i stawki (art. 6j ust. 1 ucpg), a nie już do metody ustalenia jednej stawki od gospodarstwa domowego (art. 6j ust. 2 ucpg).

Jak wskazał Sąd, „W art. 6j ust. 1 ustawodawca posługuje się pojęciem opłaty, jako iloczynu podstawy i stawki, a w art. 6j ust. 2 pojęciem opłaty jako jednej stawki od podstawy (gospodarstwa domowego). Stanowisko, że gmina będzie mogła zróżnicować stawkę opłat zgodnie z kryteriami wskazanymi w art. 6j ust. 2a u.c.p.g. zarówno w przypadku wyboru metody określonej w art. 6j ust. 1 u.c.p.g. jak i w art. 6j ust. 2 cyt. Ustawy, nie jest prawidłowe. Za takim rozumieniem nie przemawia, także systematyka ustawy (…)”.

Drugim uchybieniem, jakiego – zdaniem Sądu – rada gminy dopuściła się w przedmiotowej uchwale, jest zastosowanie przy różnicowaniu stawki, kryterium „liczby osób zamieszkujących w gospodarstwie domowym”.

Przepis art. 6j ust. 2a, dopuszczający różnicowanie stawki opłaty, wymienia enumeratywnie, według jakich kryteriów możliwe jest dokonanie takiego różnicowania. Wśród nich znajdują się:

(1) powierzchnia lokalu mieszkalnego,

(2) liczba mieszkańców zamieszkujących nieruchomość,

(3) odbieranie odpadów z terenów wiejskich lub miejskich,

(4) rodzaj zabudowy.

WSA podkreślił, że „Przewidziane w ustawie pojęcia <liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość> nie można utożsamiać z zastosowanym w niniejszej uchwale pojęciem gospodarstwa domowego, gdyż osoby zamieszkujące nieruchomość nie muszą tworzyć ze sobą gospodarstwa domowego”.

Brak jest ponadto upoważnienia dla rady gminy, na co również zwraca uwagę Sąd – do wprowadzenia dodatkowego kryterium, jakim jest podział gospodarstw domowych na kategorie zależne od liczby osób w nich zamieszkujących.

W świetle dokonanej analizy, WSA uznał, iż „zaskarżona uchwała narusza prawo poprzez (1) zróżnicowanie stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalonej metodą od gospodarstwa domowego (art. 6j ust. 2 u.c.p.g.) według (2) nieprzewidzianego w ustawie kryterium liczby osób zamieszkujących w gospodarstwie domowym.”.

W związku z powyższym, Sąd stwierdził nieważność przedmiotowej uchwały.

Orzeczenie nie jest prawomocne.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autorzy artykułu

Maciej Kiełbus

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządowego

Magdalena Kurnatowska

Asystent w dziale prawa administracyjnego

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj