Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

11.09.2020

Nowe reguły rozstrzygania remisu ofert

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Nowe reguły rozstrzygania remisu ofert

W sytuacji w której sformułowane przez zamawiającego kryteria oceny ofert i przypisane im wagi nie umożliwiają zamawiającemu wybrania oferty najkorzystniejszej, ze względu na uzyskanie przez dwie lub kilka ofert tego samego miejsca na liście rankingowej, zastosowanie znajdują wyrażone w P.z.p. reguły rozstrzygnięcia remisu. W nowym P.z.p. doznają one modyfikacji, kreując nową procedurę wyboru oferty najkorzystniejszej jak również nowe mierniki oceny ofert dodatkowych.

Etapy rozstrzygania remisu ofert

 

art. 91 ust. 4 P.z.p.

art. 248 ust. 1 – 3 nowego P.z.p.

etap I rozstrzygania remisu

Jeżeli nie można wybrać najkorzystniejszej oferty z uwagi na to, że dwie lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów oceny ofert, zamawiający spośród tych ofert wybiera ofertę z najniższą ceną lub najniższym kosztem

Jeżeli nie można wybrać najkorzystniejszej oferty z uwagi na to, że dwie lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów oceny ofert, zamawiający wybiera spośród tych ofert ofertę, która otrzymała najwyższą ocenę w kryterium o najwyższej wadze

etap II rozstrzygania remisu

a jeżeli zostały złożone oferty o takiej samej cenie lub koszcie, zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia w terminie określonym przez zamawiającego ofert dodatkowych

Jeżeli oferty otrzymały taką samą ocenę w kryterium o najwyższej wadze, zamawiający wybiera ofertę z najniższą ceną lub najniższym kosztem

etap III rozstrzygania remisu

 

Jeżeli nie można dokonać wyboru oferty w sposób, o którym mowa w art. 248 ust. 2, zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia w terminie określonym przez zamawiającego ofert dodatkowych zawierających nową cenę lub koszt

 

Przedstawione zestawienie przepisów ukazuje, że ustawodawca w zamian dwuetapowej procedury rozstrzygania remisu wprowadził procedurę składającą się z trzech etapów. Etapem dodanym jest rozstrzyganie, w pierwszej kolejności, remisu w oparciu o regułę wyrażoną w art. 248 ust. 1 nowego P.z.p., zgodnie z którą miernikiem wyboru oferty najkorzystniejszej, w pierwszej kolejności jest „kryterium o najwyższej wadze”. Mając na względzie, że zasadniczo miernikiem tym jest cena, miernik ten w większości postępowań będzie pokrywał się z wykorzystywanym w ramach etapu drugiej (art. 248 ust. 2 nowego P.z.p.) tj. kryterium ceny lub kosztu. W konsekwencji w wymiarze praktycznym nowe reguły rozstrzygania remisu ofert, nie będą wprowadzały rewolucji.

Oferty dodatkowe – wyłącznie cena lub koszt

Nierozstrzygnięcie remisu w ramach etapu I albo II, nakazuje wdrożenie rozwiązania charakteryzującego etap III, tj. skierowania do wykonawców, których oferty ze sobą remisują, wezwania o złożenie oferty dodatkowej. Aktualne przepisy P.z.p. nie wskazywały na to aby oferty dodatkowe mogły konkurować ze sobą wyłącznie w zakresie niektórych z korzyści transakcyjno-kontraktowych mierzonych zastosowanymi w postępowaniu o udzielenie zamówienia kryteriami oceny ofert (w tym również kryteriami pozacenowymi). W rezultacie nie było wyraźnych podstaw prawnych, aby ograniczyć je wyłącznie do ceny lub kosztu (K. Różowicz, Problemy z ofertą dodatkową, Monitor Zamówień Publicznych, 4/2017). Przepis art. 248 ust. 3 nowego P.z.p., wprost wskazuje, że oferty dodatkowe konkurują ze sobą wyłącznie w aspekcie cenowym lub kosztowym. W konsekwencji wykonawcy nie będą mogli, w ramach oferty dodatkowej, poprawić pozacenowych walorów propozycji kontraktowej i będą mogli zaproponować wyłącznie niższą cenę lub niższy koszt.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autor artykułu

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.

Więcej z Przepisów §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj