Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

22.06.2020

Doręczanie korespondencji cudzoziemcowi

drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Ustawodawca nakazuje doręczać pisma urzędowe cudzoziemcowi pod wskazanym przez niego adresem albo w każdym miejscu, w którym cudzoziemca zastanie. Nie musi to być adres zamieszkania czy adres miejsca pracy. Dopuszczalne jest również doręczanie pisma w trybie zastępczym oraz za pośrednictwem ustanowionego przez cudzoziemca pełnomocnika.

Art. 9 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach[1] stanowi, że w sprawach uregulowanych w tej ustawie pisma doręcza się osobom fizycznym pod wskazanym przez nie adresem albo w każdym miejscu, w którym się adresata zastanie w przypadku, gdyby cudzoziemca pod tym adresem nie zastano. Powyższa regulacja oznacza, że nie jest wymagane, aby pismo doręczać w pierwszej kolejności na adres miejsca zamieszkania lub adres miejsca pracy, tak jak reguluje to k.p.a. Na gruncie art. 42 k.p.a.[2], pisma doręcza się bowiem co do zasady w miejscu zamieszkania lub miejscu pracy, a dopiero w przypadku niemożności ich doręczenia w tym trybie, doręczenia dokonuje się w każdym miejscu, gdzie zastanie się adresata.

Przepisy ustawy o cudzoziemcach nie wykluczają jednak stosowania przepisów k.p.a. w zakresie w jakim reguluje on doręczenia pism w trybie zastępczym. Zgodnie z art. 43 k.p.a. w przypadku nieobecności adresata, pismo można doręczyć dorosłemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu, jeżeli te osoby podjęły się odebrania pisma. Ponadto jak wynika z 40 § 2 k.p.a. ustawodawca umożliwia również doręczenie pisma pełnomocnikowi ustanowionemu przez stronę postępowania. Pomimo jednoznacznych jak się wydaje uregulowań, niekiedy problemem staje się ustalenie, czy korespondencja kierowana do cudzoziemca dotarła w sposób przewidziany prawem.

Przykładem jest jedna ze spraw, którą zajął się WSA w Gdańsku[3]. W analizowanym przez Sąd stanie faktycznym, przesyłka nadana przez Wojewodę została wysłana na adres wskazany przez cudzoziemca, który był miejscem pracy a nie miejscem zamieszkania. Pismo nie zostało odebrane przez adresata, lecz przez osobę trzecią. Na zwrotnym poświadczeniu odbioru umieszczono adnotację, że „korespondencja została odebrana przez osobę upoważnioną”. Adnotacja dokonana przez doręczyciela pocztowego wskazywała zatem na zastępcze doręczenie pisma. WSA uznał jednak, że zastosowano nieprawidłowy tryb zastępczy przewidziany w art. 43 k.p.a. Z przepisu tego wyraźnie wynika, że doręczenie pisma w trybie zastępczym można dokonać wyłącznie domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu. Skoro adres, na który doręczono pismo był miejscem pracy cudzoziemca nie jest możliwe, aby prawidłowe doręczenie pisma nastąpiło za pośrednictwem innej osoby niż adresat. Wyjątek stanowi odebranie przesyłki przez pełnomocnika. W analizowanej sprawie, cudzoziemiec jednak go nie ustanowił. Zastosowania nie mógł znaleźć również art. 45 k.p.a., który przewiduje możliwość doręczenia pisma osobom do tego uprawnionym np. pracownikom danego zakładu, gdyż przepis dotyczy wyłącznie przypadku, kiedy korespondencja nie jest kierowana do osoby fizycznej, lecz do jednostki organizacyjnej czy organizacji społecznych.

Sąd wyjaśnił oczywiste jak się wydaje, że domownikiem jest osoba, współzamieszkująca z adresatem korespondencji w miejscu jego zamieszkania, nie zaś jakakolwiek osoba dorosła zastana przez doręczyciela, czy znajdująca się we wskazanym przez cudzoziemca miejscu w tym miejscu, w którym dana osoba pracuje. O prawidłowym doręczeniu nie może być mowy nawet w przypadku, kiedy w tym samym budynku mieszczą się lokal użytkowy, w którym adresat przesyłki pracuje jak i lokal mieszkalny, w którym zamieszkuje, a odbierającym pismo jest osoba, dokonująca tego w lokalu użytkowym.  

Rozstrzygnięcie Sądu koresponduje z utrwalonym w orzecznictwie sądowym[4] stanowiskiem, że prawidłowe doręczenie pisma w miejscu pracy występuje wyłącznie wtedy, gdy następuje do rąk adresata. Nie jest dopuszczalne doręczenie zastępcze, o którym mowa w art. 43 k.p.a., nawet gdy osobą odbierającą jest osoba zamieszkująca ze stroną, chyba że jest ona jednocześnie jej przedstawicielem lub pełnomocnikiem.[5]

Pomimo większej swobody w doręczaniu pism cudzoziemcom i możliwości odpowiedniego stosowania w tym zakresie przepisów k.p.a. w sprawach objętych ustawą o cudzoziemcach, nie jest dopuszczalna zupełna swoboda interpretacyjna uregulowań procedury administracyjnej. Doręczenie pism za pośrednictwem innej osoby niż cudzoziemiec, powinno nastąpić dokładnie według reguł przewidzianych przez prawodawcę.  

 


[1] Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 35);

[2] Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 256 z późn. zm.);

[3] Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 28 listopada 2019 r., sygn. akt III SAB/GD 57/19;

[4] Wyrok NSA w Krakowie z dnia 2 czerwca 1999 r., sygn. akt  I SA/Kr 129/98; wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 11 czerwca 2008 r., sygn. akt II SA/Go 275/08; postanowienie SN z dnia 14 listopada 2002 r., III RN 115/02, OSNP 2004, Nr 1, poz. 3;

[5] por. np. wyrok WSA w Gdańsku z 20 czerwca 2018 r., sygn. I SA/Gd 487/18, LEX nr 2509067; por. wyrok WSA w Lublinie z dnia 6 lutego 2018 r. sygn. akt II SA/Lu 1065/17, LEX nr 2468051.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autor artykułu

Natalia Błaszczyk

Radca prawny w dziale prawa administracyjnego

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

  • Brak nadchodzących wydarzeń
Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj