Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

22.05.2020

COVID-owa nowelizacja nowego P.z.p.

drukuj mail Share
"

Nie jest sztuką wybrać 
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne

Nowa ustawa P.z.p., która wejdzie w życie 1 stycznia 2021 r. doczekała się już nowelizacji w zakresie w jakim ustanawia wyjątki od zakazu udziału kapitału prywatnego u osób prawnych, którym udzielane są zamówienia in-house. Na horyzoncie pojawiają się kolejne zmiany, wynikające z prac nad tzw. tarczą 4.0.

Zmiana w zakresie udziału kapitału prywatnego

Ustawą z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych ustaw znowelizowano art. 214 ust. 8 pkt 2 nowego P.z.p., odpowiadający aktualnemu art. 67 ust. 10 pkt 2 P.z.p. i wyrażający wyjątek od zakazu udziału kapitału prywatnego w osobie prawnej, której udzielane jest zamówienie in-house. Zmiana wskazanego przepisu wejdzie w życie 1 marca 2021 r.

 

art. 67 ust. 10 pkt 2 P.z.p.

art. 214 ust. 8 nowego P.z.p. – do 1 marca 2021 r.

art. 214 ust. 8 nowego P.z.p. – od 1 marca 2021 r.

Zakazu udziału kapitału prywatnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 12 lit. c, pkt 13 lit. c i pkt 14 lit. c, nie stosuje się do:

Zakazu udziału kapitału prywatnego, o którym mowa w ust.1 pkt 11 lit.c, pkt 12 lit.c i pkt 13 lit.c, nie stosuje się do:

Zakazu udziału kapitału prywatnego, o którym mowa w ust.1 pkt 11 lit.c, pkt 12 lit. c i pkt 13 lit. c, nie stosuje się do:

osób prawnych z udziałem partnera prywatnego wyłonionego zgodnie z ustawą z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym

osób prawnych z udziałem partnera prywatnego wyłonionego zgodnie z ustawą z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym

osób prawnych z udziałem partnera prywatnego wyłonionego zgodnie z ustawą z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym

udziału pracowników reprezentujących w sumie do 15% kapitału zakładowego spółki, posiadających łącznie do 15% głosów na zgromadzeniu wspólników albo walnym zgromadzeniu

udziału pracowników reprezentujących w sumie do 15% kapitału zakładowego spółki, posiadających łącznie do 15% głosów na zgromadzeniu wspólników albo walnym zgromadzeniu

udziału pracowników reprezentujących w sumie do 15% kapitału zakładowego spółki, w przypadku prostej spółki akcyjnej – do 15% akcji tej spółki, posiadających łącznie do 15% głosów na zgromadzeniu wspólników albo walnym zgromadzeniu

 

Zapowiadana zmiana COVID-owska

Wraz z powrotem tarczy antykryzysowej, która pierwotnie oznaczana była numerem 3.0, ale utraciła ten przymiot na rzecz ustawy z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, ujawnił się zamysł modyfikacji nowego P.z.p. Zgodnie z komunikatem opublikowanym na stronie UZP[1] planowane jest wprowadzenie do nowego P.z.p. wyłączenia stanowiącego podstawę niestosowania nowego P.z.p. do umów o zarządzanie PPK oraz umów o prowadzenie PPK, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż “progi unijne”, o których mowa w art. 3 ust. 1  tej ustawy.

Podobne wyłącznie stosowania ustawy znane jest aktualnym przepisom. Zgodnie z art. 4 pkt 4 P.z.p. ustawy nie stosuje się do umów z zakresu prawa pracy, w tym umów o zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi, o których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych. Planowane wyłącznie, względem aktualnie obowiązującego, literalnie odróżniają aspekty:

  1. przedmiotowe – obejmuje zarówno umowy o zarządzenie PPK (tak jak aktualnie) jak i umowy o prowadzenie PPK. Syntetyzując różnice pomiędzy wskazanymi rodzajami umów, pierwsza z nich jest zawierana między przedsiębiorcą będącym podmiotem zatrudniającym a wybraną instytucją finansową, natomiast druga w imieniu i na rzecz zatrudnionych z instytucją, z którą została zawarta umowa o zarządzanie PPK. Ze względu na powyższe związanie funkcjonalne ww. rodzajów umów podnosi się, że wyłącznie stosowania P.z.p. do umów o prowadzenie PPK jest zbędne.
  2. kwotowe – znajduje zastosowanie wyłącznie do umów o wartości niższej niż tzw. progi unijne.

 


[1] https://www.uzp.gov.pl/strona-glowna/slider-aktualnosci/zmiany-w-zakresie-zamowien-publicznych-w-tarczy-antykryzysowej/zmiany-w-zakresie-zamowien-publicznych-w-tarczy-antykryzysowej

"

Nie jest sztuką wybrać 
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne

Autor artykułu

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.

Więcej z Przepisów §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

Nie jest sztuką wybrać 
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne