Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

08.05.2020

Przetarg z 30 dniowym terminem składania ofert

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Przepisy nowego P.z.p. w szerszym niż dotychczas zakresie umożliwiają przyśpieszenie procedury przetargu nieograniczonego w postępowaniu przeprowadzanym wg. reguł dotyczących zamówień o wartości unijnej. W zasadniczym zakresie 35 dniowy termin na składanie ofert, będzie mógł zostać skrócony przez zamawiającego o 5 dni.

Podstawowy termin składania ofert w przetargu nieograniczonym oraz wyjątki

 

art. 43 P.z.p.

art. 138 nowego P.z.p.

Podstawowy termin w przetargu nieograniczonym przeprowadzanym wg. reguł dotyczących zamówień o wartości unijnej

m.in. 35 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówienia Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (ust. 2)

 

m.in. 35 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówienia Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (ust. 1)

Termin skrócony

m.in. 15 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, w przypadku:

1. opublikowania z odpowiednim wyprzedzeniem wstępnego ogłoszenia informacyjnego,

2. pilnej potrzeby udzielenia zamówienia, jeżeli skrócenie terminu składania ofert jest uzasadnione (ust. 2b)

m.in. 15 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, w przypadku:

1. opublikowania z odpowiednim wyprzedzeniem wstępnego ogłoszenia informacyjnego,

2. pilnej potrzeby udzielenia zamówienia, jeżeli skrócenie terminu składania ofert jest uzasadnione (ust. 2)

Zmiana terminu w związku z pełną lub ograniczoną elektronizacją

 

Termin może zostać skrócony o 5 dni, względem terminu 35 dniowego, jeżeli składanie ofert odbywa się w całości przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, w sposób określony w art. 63 ust. 1 nowego P.z.p. (ust. 4).

 

Powyższe zestawienie ukazuje, że uprawnienie zamawiającego, do skrócenia podstawowego terminu składania ofert stanowi nowość, która będzie mogła zostać zastosowana dopiero w przetargach wszczętych po 1 stycznia 2021 r. Powyższe potwierdza uzasadnienie do projektu ustawy, w którym wskazano, że „projekt ustawy zawiera normę, która nie została przewidziana w obecnej ustawie Pzp, stanowiącą odzwierciedlenie przepisów dyrektywy klasycznej, zgodnie z którą zamawiający może wyznaczyć termin składania ofert o 5 dni krótszy niż określony w art. 138 ust. 1, jeżeli składanie ofert odbywa się w całości przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, w sposób określony w art. 63 ust. 1, a więc bez możliwości odstąpienia od wymagania użycia środków komunikacji elektronicznej, o której mowa w art. 65 projektu ustawy.” (Rządowy projekt ustawy – Prawo zamówień publicznych, druk nr 3624, s. 45).

Przywołane uzasadnienie, potwierdza również, że skorzystanie z uprawnienia do skrócenia terminu składania ofert do 30 dni, warunkowane jest od niewykorzystania wyjątku o którym mowa w art. 65 nowego P.z.p. (w zakresie „składania ofert w całości”) a w konsekwencji ma charakter reguły wiodącej i będzie mogło być stosowane powszechnie. Przywołany przepis art. 65 nowego P.z.p., wyraża normę analogiczną do zakodowanej aktualnie w art. 10c P.z.p., dotyczącą odstąpienia od wymagania użycia środków komunikacji elektronicznej, tj. od podstawowego kanału komunikacji.

Skrócenie terminu składania ofert – uprawnienie zamawiającego

Przepis art. 138 ust. 4 nowego P.z.p. kreuje uprawnienie fakultatywne po stronie zamawiającego. Zaistnienie okoliczności o której mowa we wskazanym przepisie nie obliguje go do skrócenia terminu składania ofert.

Podkreślenia wymaga, że skrócenie terminu składania ofert o 5 może nastąpić wyłącznie względem terminu podstawowego, tj. 35 dniowego. Przepis art. 138 ust. 4 nowego P.z.p. nie znajduje zastosowania w przypadku zmodyfikowania terminu składania ofert z powołaniem na okoliczności wymienione w art. 138 ust. 2 nowego P.z.p. (tożsame z przewidzianymi aktualnie w art. 43 ust. 2b P.z.p.).

Skrócenie terminów w innych trybach

Analogiczne, względem przedstawionego w artykule, uprawnienie będzie przysługiwać zamawiającym również w procedurze:

  1. przetargu ograniczonego prowadzonego wg. reguł właściwych dla zamówień o wartości unijnej

Zgodnie z art. 151 ust. 4 zamawiający może wyznaczyć termin składania ofert o 5 dni krótszy niż określony w ust. 1 (30 dni), jeżeli składanie ofert odbywa się w całości przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, w sposób określony w art. 63 ust. 1.

  1. negocjacji z ogłoszeniem prowadzonej wg. właściwych dla zamówień o wartości unijnej

Zgodnie z art. 162 ust. 4 zamawiający może wyznaczyć termin składania ofert wstępnych o 5 dni krótszych niż określony w ust. 1 (30 dni), jeżeli składanie ofert odbywa się w całości przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, w sposób określony w art. 63 ust. 1.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autor artykułu

Konrad Różowicz

partner, prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.

Więcej z Przepisów §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj