Stany nadzwyczajne a funkcjonowanie organów samorządu terytorialnego
Uwaga: ten artykuł ma więcej niż 3 miesiące. Sprawdź aktualny stan prawny lub skontaktuj się z autorem.

W debacie publicznej dotyczącej możliwości wprowadzenia stanu klęski żywiołowej albo stanu wyjątkowego warto zwrócić uwagę na szczególne uprawnienia organów administracji rządowej wobec organów jednostek samorządu terytorialnego
Stany nadzwyczajne
W związku z epidemią koronawirusa w debacie publicznej od dłuższego czasu analizowane są możliwości prawne wprowadzenia na terenie całego kraju jednego z konstytucyjnie określonych stanów nadzwyczajnych. Konstytucja RP stanowi, że w sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające, może zostać wprowadzony odpowiedni stan nadzwyczajny: stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej. Z uwagi na charakter i cel niniejszego opracowania zostanie w nim pominięta analiza odnosząca się do stanu wojennego.
Konstytucja RP stanowi, że działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu – w tym szczególne zasady działania organów władzy publicznej oraz ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w czasie poszczególnych stanów nadzwyczajnych – muszą odpowiadać stopniowi zagrożenia i powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa.
Stan klęski żywiołowej może zostać wprowadzony w celu zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Zobacz także
Popularne
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.