Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

26.03.2020

Powołanie radnego do komisji wbrew jego woli

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Żaden przepis ustawy nie nakłada na radę gminy obowiązku odebrania od radnego oświadczenia, czy wyraża zgodę na kandydowanie do składu określonej komisji – stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego[1] został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Wojewoda Podlaski w rozstrzygnięciu nadzorczym stwierdził nieważność uchwały w sprawie powołania składu osobowego stałej Komisji Edukacji i Wychowania. Wojewoda wskazał w uzasadnieniu, że uchwała w sposób istotny narusza treść art. 24 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym[2], gdyż wynikający z niej obowiązek brania udziału w pracach rady gminy i jej komisach oraz innych instytucjach samorządowych w rzeczywistości jest uprawnieniem radnego, z którego może on (ale nie musi) skorzystać. Natomiast w przedmiotowej sytuacji doszło do podjęcia uchwały w sprawie powołania składu osobowego komisji bez uzyskania zgody dwojga jej członków.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku[3] oddalił skargę Rady Miasta na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego w znacznej mierze podtrzymując argumentację organu nadzorczego.

W opisywanej sprawie Naczelny Sąd Administracyjny przyznał rację stronie skarżącej. W wyroku wskazano, że istotą problemu jest udzielenie odpowiedzi na pytanie o to czy wybór radnego do określonej komisji może zostać dokonany wyłącznie za zgodą danego radnego, czy także bez jego zgody (wyłącznie na podstawie wskazania rady gminy). Zgodnie z art. 21 ust. 1 u.s.g. „Rada gminy ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy”. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego przepis ten nie uzależnia realizacji ustanowionych w nim uprawnień do powoływania komisji od wyrażenia zgody przez pojedynczego radnego, lecz powierza to radzie gminy.

Dodatkowo wskazano, że żaden przepis ustawy nie nakłada na radę gminy odebrania od radnego oświadczenia w sprawie wyrażenia zgody na kandydowanie do składu określonej komisji. Wręcz przeciwnie, z art. 24 ust. 1 u.s.g. wynika, że radny jest obowiązany brać udział w pracach rady gminy i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany. Obowiązkiem radnego jest zatem uczestnictwo w pracach komisji, a w konsekwencji bycie ich członkiem, aby realizować nałożony ustawą obowiązek.

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego odmienna interpretacja nie jest do pogodzenia nie tylko z literalnym brzmieniem powołanych wyżej przepisów, ale także z ich wykładnią celowościową. W tym przypadku celem ustawodawcy było zapewnienie prawidłowego funkcjonowania gminy z poszanowaniem konstytucyjnie chronionej samodzielności wykonywania przez nią zadań. Natomiast uniemożliwienie ustalenia składu komisji może doprowadzić do paraliżu pracy rady gminy.

 

 


[1] Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 października 2019 r., II OSK 2588/19, CBOSA (prawomocny).

[2] Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.), dalej jako: u.s.g.

[3] Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 16 kwietnia 2019 r., II SA/Bk 120/19, CBOSA.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autor artykułu

Maria Jędrzejczak

Doktor nauk prawnych, absolwentka kierunku prawo (2016) i administracja (2012) na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalizuje się w prawie administracyjnym. Autorka kilkudziesięciu publikacji w czasopismach punktowanych i monografiach wieloautorskich, także zagranicznych, oraz współautorka podręcznika do konwersatoriów z legislacji administracyjnej. Redaktor naczelna oraz zastępca redaktora naczelnego w dwóch prawniczych czasopismach naukowych. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia w nauce oraz finalistka kilku ogólnopolskich konkursów prawniczych. W 2018 roku odbyła staż na Wydziale Prawa Uniwersytetu Oksfordzkiego.

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj