Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

02.03.2020

Czy można zaskarżyć uchwałę rady gminy zanim wejdzie ona w życie?

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Zdaniem NSA można zaskarżyć naruszającą przepisy prawa uchwałę organu stanowiącego gminy, jeszcze przed upływem 14 dni od jej ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym. O naruszeniu prawa można mówić już w dacie podjęcia uchwały a nie dopiero od dnia wejścia w życie.

Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 stycznia 2020 r.[1] zostało wydane w sprawie o następującym stanie faktycznym.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie postanowieniem z dnia 21 października 2019 r., odrzucił skargę spółki jawnej na uchwałę rady miejskiej w przedmiocie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Powodem takiego rozstrzygnięcia było zdaniem Sądu przedwczesne zaskarżenie uchwały, bowiem skarga została wniesiona w czasie, „kiedy zaskarżona uchwała nie funkcjonowała jeszcze w obrocie prawnym”. Jak wyjaśnił Sąd, aby akt prawa miejscowego wszedł w życie, warunkiem jest jego urzędowe ogłoszenie w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Reguła ta służy zapewnieniu zasady praworządności. Akt prawa miejscowego, który nie został ogłoszony, nie wywołuje zamierzonych skutków prawnych, dlatego też nieopublikowana jeszcze uchwała rady gminy nie może stanowić podstawy prawnej władczych rozstrzygnięć w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej.

Od powyższego postanowienia spółka jawna złożyła skargę kasacyjną.

Rozpatrujący sprawę Naczelny Sąd Administracyjny w zupełności przyznał rację skarżącemu.

Powołując się na literalne brzmienie art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że brak jest podstaw do przyjęcia, aby
z zaskarżeniem uchwały należało odczekać do chwili, aż wejdzie ona życie. Jeżeli postanowienia uchwały naruszają przepisy prawa, to takie naruszenie ma miejsce już w momencie jej podjęcia, a nie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia
w dzienniku urzędowym.
Tak więc przepis ten wiąże niniejsze naruszenie
z istnieniem uchwały wskutek jej podjęcia przez organ gminy, a nie z jej stosowaniem, czy też z publikacją i wejściem w życie. Z tego względu już samo podjęcie uchwały przez organ gminy uprawnia do zaskarżenia uchwały do sądu administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny podzielił pogląd wyrażany wcześniej w orzecznictwie sądowym, że zarzut naruszenia przez uchwałę rady gminy interesu prawnego lub uprawnienia rozumieć należy jako subiektywne twierdzenie skarżącego, iż konkretna uchwała dotyczy jego statusu prawnego, tj. sfery praw i obowiązków.  Uznał, że z tego faktu należy wywieść, że uchwała może rodzić u strony przekonanie o naruszeniu jej interesu prawnego już z chwilą jej podjęcia, niezależne od jej wejścia w życie.

 


[1] Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 stycznia 2020 r. sygn. akt II OSK 41/20

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autor artykułu

Natalia Błaszczyk

Radca prawny w dziale prawa administracyjnego

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

  • Brak nadchodzących wydarzeń
Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj