Podzielenie gminy na sektory obliguje do atomizacji zamówienia na odbiór odpadów komunalnych. Wątpliwości wzbudza czy spełnienie tego wymogu, wymusza przeprowadzenie takiej ilości postępowań ile sektorów zostało wydzielonych, czy wystarczające będzie dozwolenie wykonawcom na składanie ofert częściowych w ramach jednego postępowania.
Podzielenie gminy na sektory obliguje do atomizacji zamówienia na odbiór odpadów komunalnych. Wątpliwości wzbudza czy spełnienie tego wymogu, wymusza przeprowadzenie takiej ilości postępowań ile sektorów zostało wydzielonych, czy wystarczające będzie dozwolenie wykonawcom na składanie ofert częściowych w ramach jednego postępowania.
Sektory a postępowania
Zgodnie z art. 6d ust. 3 u.c.p.g. „w przypadku gdy gmina jest podzielona na sektory, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości przeprowadza się odrębnie dla każdego z wyznaczonych sektorów”.
Odwołując się do ustawowej definicji pojęcia „postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego” jak również uwzględniając znaczenie pojęcie „odrębnie” można byłoby uznać, że ww. przepis (odczytywany literalnie) ustanawia obowiązek przeprowadzenia takiej ilości postępowań ile sektorów zostało wydzielonych. Przyjmując taką interpretację przedmiotem jednego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego powinien być odbiór odpadów komunalnych z obszaru odpowiadającego jednemu, konkretnemu sektorowi. Powyższe oznaczałoby ograniczenie uprawnienia zamawiającego do wyboru pomiędzy jedną z alternatywnych metod podziału zamówienia, tj. pomiędzy:
Pomimo, że oba ww. mechanizmy pozwalają osiągnąć zbieżny skutek, to na etapie przygotowania postępowanie dogodniejszy wydaje się drugi z ww. wariantów. Za wskazaną metodą atomizacji przemawiają względy praktyczne np. brak konieczności powielania tożsamych zapisów SIWZ (np. identyfikujących zamawiającego, tryb udzielanego zamówienia) jak również mniejsze ryzyko popełnienia błędu (np. wynikającego z kopiowania specyfikacji na potrzeby kolejnych, bliźniaczych postępowań na kolejne sektory).
Cel podziału zamówienia
Istnienie wskazanego powyżej ograniczenia, nie wydaje się znajdować wystarczającego uzasadnienia normatywnego, w szczególności jeżeli zważy się na regulacje dotyczące samego podziału gminy na sektory. Zgodnie z art. 6d ust. 2 u.c.p.g. Podziału na sektory dokonuje rada gminy (liczącej ponad 10 000 mieszkańców) w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego:
Zasadne wydaje się rozpatrywanie obowiązku skorelowania zakresu zamówienia z obszarem sektora, przez pryzmat kryterium wskazanego powyżej w pkt 2 lit c) tj. możliwości obsługi danego sektora przez jednego wykonawcę. W konsekwencji to w jaki sposób dokonany zostanie podział zamówienia na części ma znaczenie wtórne. Uwzględnienie powyższego skłania do przyjęcia, że art. 6d ust. 2 u.c.p.g. dozwala również na to by wydzielenie terytorialne części zamówienia na odbiór odpadów nastąpiło także przez dopuszczenie składania ofert częściowych.
Podział terytorialny a podziały przedmiotowe
Należy wskazać, że w aspekcie przedmiotowym, zakresem udzielanej części zamówienia może zostać objęty odbiór odpadów komunalnych pochodzących z wszystkich kategorii nieruchomości z danego sektora jak również wyłącznie z niektórych spośród nich (np. nieruchomości niezamieszkałych). Niezależnie od tego jakie kategorie nieruchomości obejmuje udzielana część zamówienia (aspekt przedmiotowy zamówienia) w wymiarze terytorialnym muszą one być położone w obrębie danego sektora.
Kwestie dotyczące konfigurowania zamówień publicznych dotyczących gospodarki odpadami komunalnymi, zostaną zaprezentowane w trakcie konferencji Zamówienia Publiczne w Gospodarce Odpadami, która odbędzie się 7 kwietnia 2020 r. w Warszawie i do udziału w której serdecznie zachęcamy (https://go.przetargipubliczne.pl/).
Autor artykułu
partner, prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.
27.03.2024
15.03.2024
01.03.2024