Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

24.01.2020

Zmiana wartości zamówienia a skorzystanie z wolnej ręki

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Wyraźne rozdzielenie regulacji proceduralnych właściwych dla zamówień o wartości unijnej oraz krajowej stanowi znak rozpoznawczy nowego P.z.p. Zabieg nakierowany m.in. na zwiększenie przejrzystości aktu regulującego materię zamówień publicznych, w niektórych przypadkach może być źródłem wątpliwości interpretacyjnych. 

Tryb z wolnej ręki a wartość zamówienia

Tryb z wolnej ręki, tak jak obecnie, będzie znajdował zastosowanie zarówno do zamówień o wartości unijnej (art. 213 i nast. nowego P.z.p.) jak i krajowej (314 i nast. nowego P.z.p.). Tak jak aktualnie, jedną z sytuacji uzasadniających zastosowanie trybu z wolnej ręki, będzie niepowodzenie uprzedniego postępowania przeprowadzonego w trybie prokonkurencyjnym. Należy jednak zauważyć, że art. 214 ust. 1 pkt 6 nowego P.z.p. stanowi podstawę do zastosowania trybu z wolnej ręki, jeżeli uprzednio zamówienie było udzielane w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego. Z kolei art. 305 pkt 2 nowego P.z.p. wprost wymienia wyłącznie tryb podstawowy.

Obie z powyżej przywołanych przesłanek odwołują się do ściśle określonych procedur, właściwych dla zamówień unijnych (przetarg nieograniczonych i ograniczony) albo zamówień krajowych (tryb podstawowy). Ani w art. 214 ust. 1 pkt 6 ani w art. 305 pkt 2 nowego P.z.p. wprost nie przewidziano sytuacji w których zamawiający będzie chciał udzielić zamówienia z wolnej ręki, ale w warunkach zmienionej wartości zamówienia skutkującej przekwalifikowaniem zamówienia z unijnego na krajowe i vice versa. Innymi słowy w:

  1. art. 214 ust. 1 pkt 6 nowego P.z.p. nie odwołano się do uprzedniego przeprowadzenia postępowania w trybie podstawowym, a w
  2. art. 305 pkt 2 nowego P.z.p. nie odwołano się do uprzedniego przeprowadzenia postępowania w trybie przetargu nieograniczonego albo ograniczonego.

Zmiana wartości szacunkowej zamówienia, in plus albo in minus, nie jest zjawiskiem nagminnym, niemniej jednak w praktyce spotykanym, w szczególności jeżeli zamawiający dokonuje dostosowawczej modyfikacji zakresu zamówienia, niewpływającej w sposób istotny na warunki pierwotnego zamówienia.  W ostatnim czasie zmiana taka mogła wyniknąć również ze względu na obniżenie wartości progowych (w przypadku JST z równowartości 221 000 euro [952 886 złotych] do równowartości 214 000 euro [913 630 złotych] - dla dostaw lub usług i z równowartości 5 548 000 euro [23 921 312 złotych] do równowartości 5 350 000 euro [22 840 755 złotych] - dla robót budowlanych).

Zamierzone ograniczenie czy przeoczenie?

Przepisy art. 214 ust. 1 pkt 6 i 305 pkt 2 nowego P.z.p., oprócz powyżej ukazanej kwestii, różni również to, że zakresem pierwszego z wymienionych, objęto również sytuacje w których w poprzednim postępowaniu odrzucono wszystkie oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 nowego P.z.p. (obok odrzucenia ofert na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 nowego P.z.p., którą to sytuację obejmują oba przepisy).

Ukazana różnica, nie wydaje się uzasadniać całkowitego pozbawienia zamawiającego możliwości zastosowania trybu z wolnej ręki wyłącznie, ze względu na zmianę wartości zamówienia, w tym również w sytuacjach niezależnych od organizatora postępowania. Niemniej jednak, z uwagi na ugruntowaną tradycję ścisłej interpretacji wyjątków, w tym przesłanek stosowania trybu z wolnej ręki, nie można wykluczyć, że mankament, który wydaje się wynikać z przeoczenia ustawodawcy, wywoła negatywne konsekwencje dla zamawiających.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autor artykułu

Konrad Różowicz

partner, prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.

Więcej z Przepisów §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj