Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

22.01.2020

Jak przygotować się do zmian w procedurze przyłączenia do sieci wod - kan?

drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Czy w najbliższym czasie czeka nas rewolucja w procedurze wydawania warunków technicznych przyłączenia do sieci wod – kan? Wiele na to wskazuje, najwięcej: tempo prac nad projektem nowelizacji ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Artykuł dostępny jest dla zarejestrowanych użytkowników

Czy w najbliższym czasie czeka nas rewolucja w procedurze wydawania warunków technicznych przyłączenia do sieci wod – kan? Wiele na to wskazuje, najwięcej: tempo prac nad projektem nowelizacji ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

W projekcie przewidziano zmiany aż w dziewiętnastu ustawach, w tym m.in. w ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Po skierowaniu projektu ustawy do Sejmu, trwają obecnie prace w Komisji Infrastruktury. I chociaż przejście projektu przez całą ścieżkę legislacyjną zajmie prawdopodobnie tygodnie czy raczej miesiące, a dodatkowo projektodawca przewidział okres vacatio legis, który odroczy wejście ustawy w życie, to jednak – z perspektywy przygotowania się przedsiębiorstwa wod - kan do proponowanych zmian – już teraz warto trzymać rękę na pulsie i zastanowić się, w jaki sposób przygotować się do nowych zasad wydawania warunków technicznych.

Procedura przyłączeniowa

Z perspektywy branży wod – kan, strategiczną zmianą, jaką planuje wdrożyć ustawodawca, jest ujednolicenie w skali kraju procedury przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, w szczególności: procedury wydawania warunków technicznych przyłączenia do sieci. Zgodnie z treścią projektu ustawy, termin do wydania warunków technicznych przyłączenia do sieci wynosić ma odpowiednio: 21 dni, w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych (w tym znajdujących się w zabudowie zagrodowej) oraz 45 dni w pozostałych przypadkach, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie warunków technicznych - z zastrzeżeniem przez ustawodawcę możliwości przedłużenia wskazanych terminów o 21 (co do budynków mieszkalnych jednorodzinnych) i 45 dni (co do pozostałych przypadków).

Sankcję za niedochowanie przez przedsiębiorstwo wod – kan ustawowego terminu wydania warunków technicznych stanowić ma kara pieniężna w wysokości 500 zł za dzień zwłoki (środki z tytułu kary stanowić będą dochód budżetu państwa).

Jak wynika z projektu, to na przedsiębiorstwach wod – kan spoczywać będzie obowiązek odpowiedniego udokumentowania złożenia wniosku przez osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci. Zgodnie z projektem ustawy, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane potwierdzić pisemnie złożenie przez podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci, określając w szczególności datę jego złożenia.

Intencja ustawodawcy jest w tej kwestii zrozumiała: skoro terminowość wydawania warunków technicznych ma podlegać kontroli (i ewentualnej sankcji finansowej z tytułu przekroczenia przyjętych terminów), musi istnieć odpowiednie narzędzie, pozwalające na ustalenie okresu rozpoznania wniosku i daty wydania warunków technicznych.

Jak bronić się przed karą finansową?

Rozważając kwestię sposobu liczenia terminu wydania warunków technicznych, należy zwrócić uwagę na proponowany przez ustawodawcę zapis, zgodnie z którym: do terminów na wydanie warunków technicznych nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, terminów na uzupełnienie wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci, okresów innych opóźnień spowodowanych z winy podmiotu wnioskującego o przyłączenie do sieci albo z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

Jakkolwiek ustawodawca słusznie dostrzegł przypadek, w którym wydanie warunków technicznych z przekroczeniem ustawowego terminu nastąpi z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa wod – kan, to jednak już teraz założyć można (opierając się na praktyce orzeczniczej dotyczącej podobnych czy wręcz analogicznych konstrukcji odpowiedzialności podmiotu za niedochowanie terminu), że kwestia oceny przyczyn danego opóźnienia stanowić będzie niejednokrotnie kwestię sporną i niejednoznaczną w ocenie. Biorąc zaś pod uwagę konsekwencje dokonanej oceny dla ostatecznego ustalenia długości okresu rozpoznania wniosku o wydanie warunków technicznych, nie sposób nie zauważyć, że będzie to kwestia niejednokrotnie rozstrzygająca o nałożeniu na przedsiębiorstwo kary finansowej. Dlatego też, w interesie przedsiębiorstw wod – kan będzie prowadzenie odpowiedniej dokumentacji, pozwalającej na wykazanie (w szczególności w kontekście potencjalnych postępowań w przedmiocie nałożenia kar pieniężnych za zwłokę), że rzeczywista przyczyna niedochowania ustawowego terminu do wydania warunków technicznych przyłączenia do sieci pozostawała poza gestią i wolą przedsiębiorstwa.

Jak wynika z powyższego, odpowiednie przygotowanie się przez przedsiębiorstwo wod – kan do obowiązywania nowych przepisów wymagać będzie nie tylko samego zapoznania się z ustawą i wiedzy co do potencjalnych sankcji za naruszenie postanowień ustawy. Aby uniknąć (lub chociażby ograniczyć ryzyko wystąpienia) sankcji finansowych związanych  z zachowaniem terminowości wydania warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, przedsiębiorstwo powinno wdrożyć kompleksowe (w skali całej organizacji) procedury związane z nadzorem nad procesem wydawania warunków technicznych.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autor artykułu

Aleksandra Misiun

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu finansów menadżerskich na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Specjalizuje się w prawie gospodarczym, cywilnym, w zagadnieniach związanych z gospodarką wodno-ściekową oraz w prawie samorządowym.

Więcej z Praktyki §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj