Jedną z czołowych zmian jakie od 1 stycznia 2021 r. przyniesienie nowe P.z.p. jest redukcja trybów w jakich będą mogły zostać udzielone zamówienia o wartości krajowej. W myśl przepisów Działu III Rozdziału 4 nowego P.z.p. zamawiający będą uprawnieni do skorzystania z jednego z czterech trybów: podstawowego, partnerstwa innowacyjnego, negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolnej ręki. Wyraźne i ścisłe powiązanie procedury odwróconej z trybem przetargu nieograniczonego stawia pytanie o przyszłość tego mechanizmu w przestrzeni zamówień o wartości krajowej.
Istotna procedury odwróconej
„Zgodnie z art. 24aa ust. 1 pzp zamawiający może, w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego:
o ile taka możliwość została przewidziana w SIWZ lub w ogłoszeniu o zamówieniu.
Przewidziana w art. 24aa ust. 1 pzp kolejność podejmowania czynności jest odmienna od przyjętej jako zasadnicza. (…) Istotą procedury odwróconej jest nie tylko zmiana kolejności podejmowanych czynności, lecz również modyfikacja zakresu badań, któremu poddani są wszyscy wykonawcy oraz złożone przez nich oferty. W procedurze odwróconej, weryfikacji podmiotowej - następującej po ocenie ofert - poddawany jest wyłącznie wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza. (…) Dozwolenie na redukcję wykonawców poddanych weryfikacji podmiotowej wynika z założenia, że bezcelowe jest badanie podmiotów, których oferty nie mogą w konkretnym postępowaniu stać się podstawą zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. (…) Wskazany aspekt procedury odwróconej przemawia za uznaniem, że ma ona charakter uproszczony względem procedury tradycyjnej.” (K. Różowicz, M. Różowicz, Mechanizm procedury odwróconej w zamówieniach publicznych, Wrocław 2017, s. 8-10).
Procedura odwrócona z nowym P.z.p.
Nowe P.z.p. uszczegóławia aktualnie obowiązujące regulacje dotyczące procedury odwróconej, które w obecnym kształcie należy uznać za dziurawe niczym „ser szwajcarski”. Powyższe obrazuje następujące zestawienie tabelaryczne:
Tryb podstawowy a procedura odwrócona
Ścisłe powiązanie procedury odwróconej, chętnie wykorzystywanej w aktualnej praktyce udzielania zamówień publicznych, z trybem przetargu nieograniczonego zostało ukazane nie tylko w treści ww. przepisów nowego P.z.p., lecz również w uzasadnieniu projektu ustawy Prawo zamówień publicznych. Jak wskazali projektodawcy „w ustawie proponuje się doprecyzowanie w przepisach właściwych dla przetargu nieograniczonego regulacji stanowiącej o tzw. procedurze odwróconej, dopuszczalnej jedynie dla tego trybu (obecnie unormowanej w art. 24aa ustawy Pzp)”. - Uzasadnienie rządowego projektu ustawy Prawo zamówień publicznych, druk 3624, s. 45.
Dodatkowo należy wskazać, że przepisy dotyczące zamówień o wartości krajowej, w tym regulujące tryb podstawowy (zastępujący m.in. przetarg nieograniczony) nie odwołują się do art. 139 nowego P.z.p. Wręcz przeciwnie art. 266 nowego P.z.p. wyłącza zastosowanie art. 139 nowego P.z.p. Zgodnie z wskazanym przepisem „do przygotowania i prowadzenia przez zamawiających publicznych postępowania o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne stosuje się przepisy działu II, z wyjątkiem przepisów art. 83, art. 86, art. 87 ust. 3, art. 88–90, art. 97 ust. 2, art. 124, art. 125 ust. 2 i 6, art. 126, art. 127 ust. 1, art. 129, art. 130, art. 132–188, art. 220, art. 227 ust. 1, art. 257, art. 264 i art. 265.”.
Uwzględniając powyższe należy uznać, że zastosowanie wprost procedury odwróconej w trybie podstawowym, w którymkolwiek z jego wariantów, nie jest możliwe. W świetle:
- ujawnia się pytanie, o możliwość odwzorowania reżimu proceduralnego, opartego na przepisach dotyczących trybu podstawowego, w szczególności w jego wariancie nienogocjacyjnym - art. 275 pkt 1 nowego P.z.p., na rozwiązaniach normatywnych kreujących tzw. procedurę odwróconą.
Procedura o której mowa w art. 275 pkt 1 nowego P.z.p. została określona w sposób ramowy. Zgodnie z wskazanym przepisem, „zamawiający udziela zamówienia w trybie podstawowym, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, a następnie zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę bez przeprowadzenia negocjacji” (zob. K. Różowicz, Nowa procedura udzielania zamówień publicznych, „Przegląd Komunalny”, nr 11/209, s. 52-53). Zamawiający poruszając, się w tak wyznaczonych granicach normatywnych obowiązany jest dookreślić elementy procedury, która w szerszym zakresie niż np. tryb przetargowy wymaga doprecyzowania. Ustanowienie stosownych reguł w SWZ, tj. opisanie procedury na wzór art. 139 nowego P.z.p., umożliwia w tożsamym zakresie jak w przypadku trybu przetargu nieograniczonego, ujawnić wykonawcą „reguły gry”. Przesądzenie o dopuszczalności ukształtowania SWZ z odwzorowaniem reguł „procedury odwróconej” będzie wymagać zweryfikowania tego, czy tak sformułowane zapisy SWZ nie będą kolidować z art. 266 nowego P.z.p., w którym wyłączono zastosowanie m.in. art. 139 nowego P.z.p. Wyłącznie wyrażone w art. 266 nowego P.z.p. obejmuje cały blok regulacji, nie wymieniając indywidualnie art. 139 nowego P.z.p. Powyższe w powiązaniu z deklarowanym przez projektodawcę zamiarem uelastycznienia procesu udzielania zamówień, może stanowić argument przemawiający za tezą, że ustawodawca nie miał zamiaru pozbawiać zamawiających możliwości udzielania zamówienia z wykorzystaniem trybu podstawowego przy jednoczesnym odwzorowaniu reguł na wyrażonych w art. 139 nowego P.z.p. Niewątpliwie jednak brak jest ku temu wyraźnej podstawy prawnej, co samo w sobie będzie skutkować niepewnością co do zgodności z prawem takiego sposobu ukształtowania postanowień SWZ.
Autor artykułu
partner, prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.
27.09.2023
08.09.2023
23.08.2023