W projekcie Prawa zamówień publicznych z dnia 21 czerwca 2019 r.[1], sformułowano propozycję nowych regulacji w obszarze zamówień in-house. Projektowany art. 214 ust. 4 nowego P.z.p. przewiduje nałożenie na zamawiających, którzy udzielili zamówienie in-house, obowiązku corocznego zamieszania w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o spełnianiu wymogów warunkujących dopuszczalność udzielenia zamówienia wewnętrznego.
Przesłanki udzielenia zamówienia wewnętrznego
W art. 214 ust 1 pkt 11-14 nowego P.z.p., odpowiadającego treści aktualnemu art. 67 ust. 1 pkt 12 – 15, zakodowane zostały przesłanki udzielenia zamówienia z wolnej ręki. Tym samym krajowy prawodawca podtrzymał zamysł transformacji kryteriów kwalifikujących zamówienia jako zamówienie wewnętrzne, wyrażonych w art. 12 dyrektywy 2014/24/UE, w przesłanki dozwalające na zastosowanie negocjacyjnego trybu udzielenia zamówienia publicznego. Zachowano również odmienności w zakresie treści przesłanek krajowych względem wyrażonych w dyrektywie 2014/24/UE.
Obowiązki informacyjne
Zarówno w aktualnym stanie prawnym, jak i w świetle proponowanych regulacji, zamawiający zamierzając udzielić zamówienie in-house, obowiązany jest zweryfikować zaktualizowanie się przesłanek dozwalających na udzielenie zamówienia wewnętrznego, a także wykazać zaistnienie wskazanej okoliczności m.in. spełniając ciążący na nim obowiązek informacyjny o którym mowa w art. 67 ust. 11 i 13 P.z.p.[2] (analogicznie art. 216 ust. 1 i 3 nowego P.z.p). W powyższym zakresie planowana jest zmiana sposobu publikacji informacji o planowanym udzieleniu zamówienia wewnętrznego oraz udzieleniu takiego zamówienia/unieważnieniu postępowania. Aktualnie zamawiający obowiązany jest opublikować informacje, których zakres wyznacza odpowiednio art. 67 ust. 11 i 13 P.z.p. na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma takiej strony, na swojej stronie internetowe. W art. 216 ust. 1 i 3 nowego P.z.p. przewidziano obowiązek zamieszania ogłoszenia, odpowiednio o zamiarze zawarcia umowy albo o wyniku postępowania, w Biuletynie Zamówień Publicznych na zasadach ogólnych (przewidzianych w dziale III rozdziale 2 nowego P.z.p.).
W projekcie nowego P.z.p. zaproponowano uzupełnienie ww. obowiązków, dodatkowym o cyklicznym charakterze. Zgodnie z proponowanym z art. 214 ust. 4 nowego P.z.p. zamawiający w terminie 30 dni po upływie każdych 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, obowiązany będzie zamieścić w BZP ogłoszenie o spełnianiu wymagań warunkujących udzielenie zamówienia wewnętrznego. Publikacja wskazanego rodzaju ogłoszenia ma również następować na zasadach ogólnych przewidzianych w dziale III rozdziale 2 nowego P.z.p. Projektowany obowiązek ma charakter informacyjny i akcesoryjny względem wymogu przewidzianego w zdaniu pierwszym art. 214 ust. 4 nowego P.z.p. Charakter zaproponowanego obowiązku, nie umniejsza jego rangi praktycznej. Nie pozostanie on bez wpływu na działalność zamawiający, którzy w celu jego spełnienia będą musieli m.in. poczynić dodatkowe analizy, sporządzić zestawienia a niejednokrotnie również nabyć stosowne ekspertyzy prawne i ekonomiczne. Powyższe może wpłynąć niekorzystnie na efektywność ekonomiczną udzielania zamówień wewnętrznych, przy ocenie której uwzględnić należy również koszty generowane koniecznością spełniania ciążących na zamawiającym obowiązków prawnych, które nie mają swojego odpowiednika w przypadku zamówień publicznych.
Obowiązek trwałego spełniania wymogów in-house
W zdaniu pierwszym art. 214 ust. 4 nowego P.z.p. wyrażony został wymóg, zgodnie z którym „warunki o których mowa w ust. 1 pkt 11 – 14 (przesłanki zastosowania zamówień in-house – przypis K.R.) pozostają spełnione przez cały okres, na jaki została zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego.”. Względem przywołanej regulacji, należy wskazać, że odwołuje się ona do wszystkich wymogów zawartych w ramach poszczególnych przesłanek wyrażonych odpowiednio w art. 214 ust. 1 pkt 11,12,13 albo 14. Tytułem przykładu, opierając się na modelu klasycznego zamówienia in-house (obecnie art. 67 ust. 1 pkt 12 P.z.p., projektowany art. 214 ust. 1 pkt 11 nowego P.z.p.) przez cały okres trwania umowy spełnione muszą być przesłanki:
Obecnie analogiczny wymóg nie został expressis verbis wyrażony ani w unijnym prawie pozytywnym ani w prawie krajowym. Był on jednak przedmiotem rozważań przedstawicieli doktryny prawa zamówień publicznych (zob. A. Al-Tabaa, The Ex Ante and Ex Post Application of the Teckal Criteria for In-house Awards, „European Public Procurement and Public Private Partnership Law Review”, 3/2016, s. 166-178). W konsekwencji trudno podzielić stanowisko przedstawione w uzasadnieniu projektu, zgodnie z którym powyższe stanowi wyłącznie doprecyzowanie przesłanek „korzystania z wolnej ręki w przypadku tzw. zamówień in-house”. (Uzasadnienie projektu z dnia 21 czerwca 2019 r., s. 61[3]).
W kontekście ww. propozycji art. 214 ust. 4 nowego P.z.p., należy wskazać, że zmianie nie ulega reguła zgodnie z którą, umowa zawarta w trybie zamówienia in-house wygasa z upływem 3 miesięcy od dnia, w którym w kontrolowanej osobie prawnej, udział uzyskał kapitał prywatny, z wyjątkiem przypadków dozwalających na udział takiego kapitału (obecnie art. 146a P.z.p. i projektowany art. 461 nowego P.z.p.). Przywołana reguła, dotyczy wyłącznie jednej z okoliczności weryfikowanej przy ustaleniu czy zamówienie posiada cechy zamówienia in-house. Znajduje ona oparcie w wyroku TSUE z dnia 10 listopada 2005 r. w sprawie C-29/04, Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Austrii. A contrario z art. 461 nowego P.z.p. wygaszenie stosunku prawnego z mocy ustawy, nie następuje w przypadku odpadnięcia innego wymogu warunkującego udzielenie zamówienia wewnętrznego.
[1] https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12320355/12565469/dokument402025.pdf
[2] Zarówno w ramach informacji publikowanej przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia in-house jak i w informacji publikowanej po podjęciu ww. czynności, rozpowszechniana jest informacja o podstawie prawnej i uzasadnieniu wyboru trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki (art. 67 ust. 11 pkt 5 i ust. 13 pkt 1 lit. d P.z.p.).
[3] https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12320355/12565469/dokument402036.pdf
"Nie jest sztuką wybrać
"
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać
Dowiedz się więcej:
Zamówienia publiczneAutor artykułu
partner, prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.
29.03.2023
27.03.2023
24.03.2023