Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

31.05.2019

Ustawa antyodorowa czyli nowy projekt resortu środowiska

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt ustawy o minimalnej odległości dla planowanego przedsięwzięcia sektora rolnictwa, którego funkcjonowanie może wiązać się z ryzykiem powstawania uciążliwości zapachowej, czyli w skrócie -ustawy antyodorowej.

Projekt zakłada wprowadzenie ograniczeń odległościowych, mających na celu zapobieganie powstawaniu uciążliwości spowodowanych wydzielaniem nieprzyjemnych zapachów przez realizowane przedsięwzięcia sektora rolnictwa. Ustawa dopuszcza zatem, sytuowanie tego rodzaju inwestycji pod warunkiem zachowania określonych odległości od (i) budynków mieszkalnych, (ii) budynków o funkcji mieszanej, w skład której wchodzi funkcja mieszkaniowa, (iii) budynków użyteczności publicznej, (iv) szpitali, (v) gospodarstw agroturystycznych, (vi) uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowej, (vii) parków narodowych i ich otulin.

Przy określaniu odległości, które muszą zostać zachowane podczas planowania przedmiotowych przedsięwzięć, zgodnie z projektem, należało będzie brać pod uwagę wielkość planowanego gospodarstwa. Odległość w metrach odpowiadać ma liczbie DJP (dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza) tegoż. Chów/hodowla zwierząt w liczbie mieszczącej się w przedziale 210-500 DJP powinna być oddalona od opisanych obiektów o 210-550 metrów. Z kolei chów/hodowla zwierząt w liczbie powyżej 500 DJP powinna być usytuowana w odległości co najmniej 500 metrów.

Co istotne, ustawa przewiduje wyjątek od przywołanej zasady odległościowej. Wymóg zachowania tejże, nie będzie musiał być spełniony, pod warunkiem otrzymania zgody wszystkich właścicieli nieruchomości z przywołanych obszarów chronionych, objętych obszarem oddziaływania planowanej fermy. Owa zgoda, będzie mogła być wyrażona wyłącznie w formie aktu notarialnego wraz z wpisem do księgi wieczystej prowadzonej dla danej nieruchomości.

Co podkreślają projektodawcy[1], nad prawnym uregulowaniem standardów zapachowych prace trwały już od wielu lat -zarówno w kraju jak i na terenie Unii Europejskiej. Niemniej, ze względu na bardzo szeroką skalę problemu (prawie połowa skarg, petycji i uwag dotykających problemu zanieczyszczenia powietrza dotyczy uciążliwości zapachowych związanych z działalnością rolniczą), brak jest w tym zakresie formalnych wytycznych i dyrektyw. Do tej pory na gruncie uciążliwości zapachowych funkcjonował jedynie (pomijając przepisy prawa, które bezpośrednio nie dotyczą uciążliwości zapachowych) -Kodeks przeciwdziałania uciążliwości zapachowej z 2016 roku i Kodeks dobrej praktyki rolniczej z 2004 roku, jednak ich skuteczność jest niewielka.

Wejście w życie ustawy antyodorowej planowane jest na 1 lipca 2019 roku. Obecnie projekt znajduje się jednak na etapie konsultacji.

Konsekwencją wprowadzenia opisywanego projektu, będzie konieczność załączania do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę dodatkowych dokumentów -oświadczeń w zakresie spełnienia wymagań komentowanej ustawy, opcjonalnie: dowodów potwierdzających wyrażenie zgody na odstępstwa od zasad wyrażonych w ustawie antyodorowej.

Projekt wprowadza zmiany także w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Do katalogu wartości, uwzględnianych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym projektodawca wprowadza teraz konieczność przeciwdziałania powstawaniu uciążliwości zapachowej związanej z funkcjonowaniem przedsięwzięć sektora rolnictwa, które stanowi chów i hodowla zwierząt. Oznacza to, iż od momentu wejścia w życie ustawy antyodorowej, zwalczanie uciążliwości zapachowych będzie wytyczną braną pod uwagę w procesie tworzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i wydawaniu decyzji do warunkach zabudowy. Organy będą miały również obowiązek określić maksymalną liczbę DJP zarówno w studium, jak i w planach miejscowych, przewidujących takie inwestycje. Ponadto, jeżeli lokalizacja inwestycji związanej z chowem lub hodowlą zwierząt nie będzie spełniała wymogu odległościowego, o którym mowa wyżej, okoliczność ta będzie stanowiła podstawę odmowy wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Z projektem można zapoznać się na stronie Rządowego Centrum Legislacji: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12321413/12579313/12579314/dokument387166.pdf

 


[1] uzasadnienie do projektu ustawy, str. 2.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autorzy artykułu

Marta Klimek

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem prawa ochrony środowiska

Kacper Łagodziński

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem administracyjnym

Więcej z Przepisów §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj