Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

07.05.2019

E-faktury w zamówieniach publicznych - model scentralizowany czy rozproszony?

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share
"

Optymalne rozliczenia w VAT są w Twoim zasięgu!

"

Dowiedz się więcej:

VAT w JST

W dniu 18 kwietnia 2019 r. weszła w życie – w zasadniczej części – ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Przepisy tej ustawy określają zasady przesyłania drogą elektroniczną ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych.

Artykuł dostępny jest dla zarejestrowanych użytkowników

W dniu 18 kwietnia 2019 r. weszła w życie – w zasadniczej części – ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Przepisy tej ustawy określają zasady przesyłania drogą elektroniczną ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych.

Przyjęte zasady przewidują, że „zamawiający” (w szczególności „zamawiający” w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych) jest zobowiązany do odbierania od wykonawcy ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przesłanych za pośrednictwem specjalnej platformy, tj. Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF). Decyzja o wysłaniu faktury ustrukturyzowanej za pośrednictwem platformy należy do wykonawcy, który może z tej opcji skorzystać, ale nie ma takiego obowiązku.

W tym kontekście stwierdzić należy, iż na wypadek skorzystania przez wykonawcę z przysługującego mu uprawnienia, zamawiający jest obowiązany do posiadania konta na platformie. Zgodnie z przepisami należy je założyć przed przewidywanym terminem otrzymania pierwszej ustrukturyzowanej faktury elektronicznej.

Z punktu widzenia jednostek samorządu terytorialnego duże znaczenie ma model, w oparciu o który założone zostanie konto podmiotu (konta podmiotów) na PEF. Jest to istotne w kontekście zasad fakturowania, które „wymusiła” centralizacja rozliczeń VAT – każda faktura zakupowa powinna wskazywać gminę (miasto, powiat, województwo) jako nabywcę towarów lub usług oraz posługiwać się NIP-em gminy (miasta, powiatu, województwa) także w przypadku, gdy dotyczy transakcji związanych z funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych.

Z uwagi na powyższe, zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, w celu zagwarantowania należytego doręczania i obiegu dokumentów związanych z realizacją zamówień publicznych, zamawiający mają możliwość założenia konta (kont) na PEF, w oparciu o:

1) model scentralizowany,

2) model rozproszony.

W pierwszym przypadku zakłada się jedno tzw. konto podmiotu (np. gminy), a następnie w ramach konfiguracji tego konta, tworzy się dodatkowe identyfikatory PEF (tzw. skrzynki PEPPOL) dedykowane dla podległych jednostek (np. jednostek budżetowych). W tym przypadku funkcjonuje jeden administrator, który ma dostęp do wszystkich dokumentów w ramach konta podmiotu (także tych przesyłanych na adresy PEF/skrzynki PEPPOL jednostek podległych).

Model rozproszony przewiduje z kolei, że tworzonych jest wiele niezależnych kont podmiotów (np. tworzone jest oddzielne konto dla gminy i oddzielne konta dla jednostek budżetowych). W tym przypadku konta podmiotów są od siebie niezależne, co oznacza, że administrator jednego konta podmiotu nie ma dostępu do danych (np. dokumentów) innego konta podmiotu.

Każda jednostka samorządu, uwzględniając swoją strukturę organizacyjną oraz przyjęty sposób funkcjonowania, winna zatem dokonać analizy w celu wyboru optymalnego dla niej rozwiązania.

"

Optymalne rozliczenia w VAT są w Twoim zasięgu!

"

Dowiedz się więcej:

VAT w JST
DZIAŁY:
Podatki

Autor artykułu

Michał Kostrzewa

Partner, radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie optymalnych zasad rozliczeń podatku od towarów i usług, a także w funduszach unijnych.

Więcej z Praktyki §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

Optymalne rozliczenia w VAT są w Twoim zasięgu!

"

Dowiedz się więcej:

VAT w JST