Począwszy od 28 lipca 2016 r. zamawiającym przysługuje swoboda zagwarantowania sobie możliwości zastosowania ośmiu przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (tzw. przesłanki fakultatywne, których katalog został zawarty w art. 24 ust. 5 P.z.p.). Tendencja w przyznaniu zamawiającym swobody w doborze przesłanek eliminacyjnych została utrzymana w projekcie nowego P.z.p. . W art. 123 ust. 1 nowego P.z.p. przewidziano jedenaście fakultatywnych przesłanek wykluczenia. Warto zatem podjąć próbę ukazania dotychczasowego sposobu wykorzystania przez zamawiających posiadanej w ww. zakresie swobody .
Począwszy od 28 lipca 2016 r. zamawiającym przysługuje swoboda zagwarantowania sobie możliwości zastosowania ośmiu przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (tzw. przesłanki fakultatywne, których katalog został zawarty w art. 24 ust. 5 P.z.p.). Tendencja w przyznaniu zamawiającym swobody w doborze przesłanek eliminacyjnych została utrzymana w projekcie nowego P.z.p.[1]. W art. 123 ust. 1 nowego P.z.p. przewidziano jedenaście fakultatywnych przesłanek wykluczenia. Warto zatem podjąć próbę ukazania dotychczasowego sposobu wykorzystania przez zamawiających posiadanej w ww. zakresie swobody[2].
Stopień wykorzystania przesłanek fakultatywnych
Przeprowadzona analiza ogłoszeń zamieszczonych w BZP ukazuje, że zamawiający zasadniczo korzystają z możliwości zagwarantowania sobie wykorzystania fakultatywnych przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania. Na 100 poddanych analizie ogłoszeń w 77 zamawiający zadeklarowali zastosowanie co najmniej jednej fakultatywnej przesłanki wykluczenia. Jedynie w 23 przypadkach zamawiający nie zdecydowali się na skorzystanie z przysługującego im uprawnienia. Zamawiający najczęściej zadeklarowali zastosowanie wyłącznie jednej przesłanki (w 41 na 77 przypadków - 53,2%). Zastosowanie dwóch przesłanek nastąpiło w 11 na 77 przypadkach (14,3%), trzech w 10 (13%) a wszystkich ośmiu w 6 (8,5%) co przewyższało prawie dwukrotnie sytuacje w których zastosowano wyłącznie 4 przesłanki (5,2%). Powyższe ukazuje, że zdecydowanie częściej zamawiający wykorzystują pojedyncze, wytypowane przesłanki wykluczenia. Antycypując ustalenia ukazane w dalszej części artykułu, należy wskazać, że najczęściej jest nią przesłanka zakodowana w art. 24 ust. 5 pkt 1 P.z.p. (40 z 41 przypadków zastosowania wyłącznie jednej przesłanki – 97,6%). Zdecydowanie rzadziej w postępowaniach znajduje zastosowanie kilka fakultatywnych przesłanek wykluczenia. Nie są jednak odosobnione sytuacje w których zamawiający gwarantują sobie możliwość zastosowania kompletu fakultatywnych przesłanek wykluczenia.
Wykorzystanie przesłanek fakultatywnych a rodzaj zamówienia
Przy uwzględnieniu rodzaju zamówień, stopień wykorzystania fakultatywnych przesłanek wykluczenia kształtował się następująco:
Powyższe ukazuje, że zasadniczo rodzaj zamówienia nie determinuje zastosowania bądź odstąpienia od zastosowania fakultatywnych przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępowania.
Zastosowanie wyłącznie jednej przesłanki wykluczenia, w przypadku:
Powyższe ukazuje, że w pomimo, iż w przypadku zamówień na roboty budowlane stopień wykorzystania przynajmniej jednej fakultatywnej przesłanki wykluczenia nie odbiega od średniej, to jednak w małym stopniu w zamówieniach na roboty budowlane wykorzystywana jest wyłącznie jedna fakultatywna przesłanka eliminacyjna. Uzupełniająco warto wskazać, że w analizowanych postępowaniach wykorzystanie wszystkich fakultatywnych przesłanek w 66,6% przypadków (4 na 6) nastąpiło w ramach zamówień na roboty budowlane.
Najczęściej wykorzystywane przesłanki fakultatywne
Najczęściej wykorzystywaną przez zamawiających, zarówno samodzielnie jak i w zestawieniu z innymi przesłankami, jest przesłanka przewidziana w art. 24 ust. 5 pkt 1 P.z.p. referująca do pozostawania wykonawcy w stanie likwidacji lub upadłości (75 z 77 przypadków – 97,4%). Na następnych pozycjach znajdują się:
Najczęściej wykorzystywane kombinacje przesłanek fakultatywnych
Najczęściej stosowanymi przez zamawiających kombinacjami, nie uwzględniając zastosowania wszystkich przesłanek fakultatywnych, jest łączne zastosowanie przesłanek:
[1] https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12320355/12565433/12565434/dokument378568.pdf
[2] Zgodnie z art. 24 ust. 6 P.z.p. jeżeli zamawiający przewiduje wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 P.z.p., wskazuje podstawy wykluczenia w ogłoszeniu o zamówieniu, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w zaproszeniu do negocjacji. Niniejszy artykuł opiera się na analizie 100 ostatnich ogłoszeń o zamówieniu zamieszczonych w BZP oraz SIWZ sporządzonych na potrzeby postępowań, których dotyczy ogłoszenie.
"Nie jest sztuką wybrać
"
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać
Dowiedz się więcej:
Zamówienia publiczneAutor artykułu
partner, prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.
20.03.2023
13.03.2023
06.03.2023