Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

01.04.2019

Opaska chłonna decyduje o wysokości opłaty retencyjnej

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share
"

Przed branżą wodociągowo-kanalizacyjną stoi szereg wyzwań, które pomagamy pokonać w sposób optymalny dla danej gminy czy związku międzygminnego.

"

Dowiedz się więcej:

Gospodarka wodno-ściekowa

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie stwierdził, że pojemność zlokalizowanej na nieruchomości opaski chłonnej wpływa na wysokość opłaty retencyjnej, ponieważ opaskę na gruncie obowiązujących przepisów uznać należy za urządzenie do retencjonowania wody.

7 marca 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie rozstrzygał sprawę, w której Skarżąca spółka zakwestionowała prawidłowość ustalenia opłaty za usługi wodne. Przywołując treść art. 269 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 roku – Prawo wodne, należy przypomnieć, że taka opłata jest nakładana na dany podmiot za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej.

Skarżąca nie zakwestionowała zasadności nałożenia opłaty, natomiast zgłosiła zastrzeżenia co do jej wysokości.

Sposób ustalania opłaty retencyjnej określa § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 roku w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2502). Wysokość opłaty jest uzależniona między innymi od tego, czy na danej nieruchomości znajdują się urządzenia do retencjonowania wody.

WSA w Szczecinie słusznie zauważył, że zarówno przepisy ustawy – Prawo wodne, jak i wyżej wskazanego rozporządzenia Rady Ministrów nie definiują pojęcia „urządzenia do retencjonowania wody” dlatego też należy uznać, że powinno być ono interpretowane zgodnie z celem, jakiemu ma służyć takie urządzenie, przy czym należy uwzględnić ilość gromadzonej przezeń wody. Zdaniem Sądu opaska chłonna powoduje zatrzymywanie wody w glebie, czyli retencję glebową. Istnieje również możliwość ustalenia pojemności tej opaski, chociażby w wyniku oględzin, co sprawi, że będzie można stwierdzić jaka jest realna ilość zatrzymywanej przez nią wody w skali roku. Konkludując, opaska chłonna posiada zdolność retencyjną, a więc przyczynia się do regulacji i kontroli obiegu wody w środowisku, tak więc posiadanie takiego urządzenia na terenie nieruchomości ma rzeczywisty wpływ na określenie wysokości opłaty retencyjnej.

sygnatura sprawy: II Sa/Sz 1310/18

"

Przed branżą wodociągowo-kanalizacyjną stoi szereg wyzwań, które pomagamy pokonać w sposób optymalny dla danej gminy czy związku międzygminnego.

"

Dowiedz się więcej:

Gospodarka wodno-ściekowa

Autor artykułu

Kacper Łagodziński

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem administracyjnym

Więcej z Wokandy §

"

Przed branżą wodociągowo-kanalizacyjną stoi szereg wyzwań, które pomagamy pokonać w sposób optymalny dla danej gminy czy związku międzygminnego.

"

Dowiedz się więcej:

Gospodarka wodno-ściekowa