Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

26.02.2019

Wyodrębnienie lokalu dla siebie pozwalało na optymalizację podatku od nieruchomości

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów z 24 września 2018r.  
o sygnaturze II FPS 1/18 wyjaśnił na korzyść podatników wątpliwości dotyczące rozumienia obowiązujących przed 2016 rokiem zasad rozliczania podatku od nieruchomości objętych współwłasnością.

Przed wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2016 r zmian w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: upol), wątpliwości podatników, organów podatkowych i sądownictwa administracyjnego budził sposób odczytywania przepisu art. 3 ust. 5 ustawy. W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2015 r. jego treść była następująca:  

Jeżeli wyodrębniono własność lokali, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości od gruntu oraz części budynku stanowiących współwłasność ciąży na właścicielach lokali w zakresie odpowiadającym częściom ułamkowym wynikającym ze stosunku powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej całego budynku.

Przy takim brzmieniu przepisu ustanowienie odrębnej własności lokalu mogło skutkować w istocie wyłączeniem znacznej części powierzchni użytkowej budynku z opodatkowania. Skutek taki - w świetle literalnego brzmienia przepisu nie budził wątpliwości w przypadku gdy pojawiało się (w wyniku ustanowienia odrębnej własności lokalu) co najmniej dwóch współwłaścicieli. Jednakże spory budziło to, czy także w przypadku gdy jeden podmiot ustanawiając odrębną własność lokalu dla siebie samego mógł stosować przywołaną szczególną regulację dotyczącą współwłasności.

Zagadnienie budzące poważne wątpliwości, które NSA postanowił przedstawić do rozstrzygnięcia składowi siedmiu sędziów sprowadzało się w związku z powyższym do ustalenia, czy powołany przepis (w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2015 r.) będzie miał zastosowanie w przypadku, gdy wyodrębnione lokale, z własnością których wiąże się udział w nieruchomości wspólnej, znajdują się we własności tego samego podmiotu, czy tez niezbędne jest, aby lokale te stanowiły własność więcej niż jednego podmiotu.

Pretekstem do wystosowania pytania był spór podatnika z samorządowym organem podatkowym,  powstały w momencie kiedy z należącego do podatnika budynku wyodrębniono dwa lokale (pozostające nadal wyłącznie w jego własności), a który dotarł przed NSA. Organ podatkowy uznał, że nie znajduje podstaw do naliczenia podatku w stosunku do pozostałej części budynku oraz gruntu w proporcji powierzchni użytkowej wyodrębnionych lokali do powierzchni użytkowej całego budynku (zgodnie z art. 3 ust. 5 upol) i określił wysokość zobowiązania na zasadach ogólnych.

Skład orzekający kierując pytanie do poszerzonego składu zreferował rozbieżności w linii orzeczniczej NSA kreującej dwa przeciwstawne stanowiska. Zgodnie z pierwszym z nich, przepis art. 3 ust. 5 upol nie znajdował zastosowania w przypadku gdy własność wyodrębnionego lokalu, czy też lokali pozostawała w rękach tego samego podmiotu, gdyż w takim przypadku nie mogła powstać współwłasność, o której mowa w przepisie. Opodatkowanie nieruchomości następować powinno zgodnie z zasadami ogólnymi. Drugie podejście prezentowane w orzecznictwie NSA abstrahuje od podmiotu będącego właścicielem lokali, zwracając jedynie uwagę na fakt ich wyodrębnienia i to z nim wiąże powstanie części wspólnej, która staje się współwłasnością.

Rozpatrując przedstawiony zagadnienie skład siedmiu sędziów podjął na wstępie rozważania dotyczące relacji pojęć takich jak „współwłasność” stosowanych w rożnych gałęziach prawa. Uwzględniając zasadę spójności systemu prawa NSA zauważył, że na gruncie ustawy o własności lokali, której unormowania są istotne dla rozpatrywanej kwestii współwłasność nieruchomości wspólnej jest odmienna od „zwykłej” współwłasności regulowanej w kodeksie cywilnym. Powstaje ona zawsze w wyniku wyodrębnienia lokali, niezależnie od ilości podmiotów będących właścicielami lokali.

Podsumowując dogmatyczne rozważania, skład siedmiu sędziów NSA odpowiadając na przedstawione zagadnienie stwierdził, że dla zastosowania przepisu art. 3 ust. 5 upol w stanie prawnym do 31 grudnia 2015 r. nie ma znaczenia, czy właścicielem wyodrębnionych lokali jest ten sam podmiot. Każdy wyodrębniony lokal stanowi odrębny, samodzielny przedmiot opodatkowania, a w konsekwencji względem każdego powstaje odrębne zobowiązanie podatkowe w podatku od nieruchomości. W dalszej konsekwencji obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości od gruntu i części wspólnej budynku powstaje w częściach ułamkowych odpowiadających proporcji powierzchni użytkowej lokali do powierzchni użytkowej całego budynku.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj
DZIAŁY:
Podatki

Autorzy artykułu

Dominik Goślicki

radca prawnyw Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, w szczególności podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości.

Mateusz Janus

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem podatkowym

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj