Dynamiczne zmiany cen na rynku gospodarki odpadami komunalnymi nie pozostają bez wpływu na sytuację gmin, które stanowią istotne ogniwo w systemie odpadowym. W jednostkach, w których okres obowiązywania dotychczasowych kontraktów dobiega końca podstawowymi problemami są wysokie ceny ofertowe oraz redukcja konkurencji w tym nawet brak zainteresowania zamówieniem ze strony wykonawców.
Dynamiczne zmiany cen na rynku gospodarki odpadami komunalnymi nie pozostają bez wpływu na sytuację gmin, które stanowią istotne ogniwo w systemie odpadowym. W jednostkach, w których okres obowiązywania dotychczasowych kontraktów dobiega końca podstawowymi problemami są wysokie ceny ofertowe oraz redukcja konkurencji w tym nawet brak zainteresowania zamówieniem ze strony wykonawców. Z kolei do gmin, związanych kontraktami na dłuższy okres powszechnie wpływają wnioski wykonawców o zmodyfikowanie umowy (w szczególności w zakresie wynagrodzenia wykonawcy), wnioski o rozwiązanie umowy za porozumieniem stron a niejednokrotnie również oświadczenia wypowiadające umowę. Powyższe sytuacje wymagają od władz lokalnych podejmowania właściwych decyzji, które m.in. nie wpłyną negatywnie na ciągłość uzyskiwania przez mieszkańców newralgicznych świadczeń.
Decyzja o zmodyfikowaniu umowy
Umowy o świadczenie usług odbioru lub odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych zawierane są w reżimie zamówień publicznych i nim również następuje ich modyfikacja. W praktyce do wyjątków należą umowy w których przewidziano klauzule umożliwiające automatyczne podwyższenie wynagrodzenia wykonawcy w przypadku wzrostu określonych cen na rynku (np. wzrostu opłaty marszałkowskiej). W konsekwencji wykonawcy podejmując próbę konsensualnego rozwiązania problemu wpływu wzrostu kosztów na rynku na ich sytuację podmiotową, kierują wnioski o zwiększenia wynagrodzenia jakie należne jest im tytułem realizacji usług odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. Podjęcie na ich podstawie prawidłowej decyzji (o zmodyfikowaniu bądź niezmodyfikowaniu umowy) wymaga w szczególności:
Dopuszczalność zmiany umowy
Reżim zamówień publicznych ogranicza swobodę modyfikacji umów (art. 140 ust. 1 i 144 P.z.p.). Pomimo, że zmiana umowy jest wyjątkiem od reguły wiodącej - trwałości treści stosunku kontraktowego - to nie jest ona wyłączona. Gmina ustalając dopuszczalność zmiany zawartej umowy powinna przede wszystkim zwrócić uwagę:
Zasadność zmiany umowny
Dopuszczalność modyfikacji umowy nie oznacza sama w sobie zasadności podjęcia tej czynności. Zważając na rygory dotyczące dysponowania środkami publicznymi, decyzje zamawiającego powinny być nie tylko zgodne z P.z.p. lecz również racjonalne ekonomicznie (art. 44 ust. 3 u.f.p.). W dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej uzyskanie pewności co do spełnienia tego wymogu jest znacznie utrudnione. Kłopotliwe jest jednoznacznie ustalenie, czy zmodyfikowanie umowy z dotychczasowym wykonawcą będzie mniej, tak samo a może bardziej korzystne niż zastosowanie rozwiązania alternatywnego lub wystąpienie konsekwencji niedokonania takiej zmiany. Poziom trudności potęguje mnogość i stopień hipotetyczności zaistnienia poszczególnych scenariuszy.
Warunkiem podstawowym dla zapewnienia odpowiedniej dbałości o środki finansowe jest wnikliwa analiza okoliczności uzasadniających zdaniem wykonawcy zwiększenie należnego mu wynagrodzenia. Stopień wnikliwości nie powinien jednak przeradzać się w kreowanie niemożliwych do spełnienia przez wykonawcę wymogów dowodowych.
Rozwiązania alternatywne
Rozwiązań alternatywnych względem konsensualnej modyfikacji umowy jest co najmniej kilka. Wśród nich wyróżnić można min.
Każdy z ww. wariantów musi być oceniony w konkretnym stanie faktycznym, w tym pod kątem jego zgodności z obowiązującymi przepisami prawnymi.
Ewentualne konsekwencje niepodwyższenia wynagrodzenia
Jeżeli w wyniku znacznej dynamiki zmian na rynku gospodarki odpadami, realizacja usługi odbioru odpadów komunalnych rodzić będzie po stronie wykonawcy rażące straty może on w oparciu o regulacje k.c. wystąpić do sądu o zwiększenie należnego mu wynagrodzenia lub o rozwiązanie umowy. W niektórych przypadkach rażąca strata, kolidująca z podstawowym celem działalności podmiotów rynkowych, może skłonić wykonawcę do wcześniejszego zakończenia stosunku umownego, bez ingerencji sądu. O ile rozwiązanie umowy za porozumieniem stron z zachowaniem odpowiedniego okresu kontynuacji kontaktu, nie będzie zasadniczo rodziło po stronie zamawiającego znacznych komplikacji, o tyle nagłe jej wypowiedzenie, skutkuje m.in. koniecznością szybkiego zawarcia umowy, zasadniczo w trybie z wolnej ręki (w celu zapewnienia mieszkańcom ciągłości świadczeń) przy jednoczesnym wszczęciu postępowania w trybie podstawowym (by nie naruszać reguł konkurencji). Nabywanie usług odbioru odpadów komunalnych na krótki okres w trybie z wolnej ręki od innego podmiotu niż dotychczasowy operator może wiązać się z znacznymi komplikacjami np. w związku z koniecznością zapewnienia mieszkańcom odpowiednich pojemników na zbieranie odpadów. Zarówno w przypadku nabywania świadczeń na okres krótki jak i długi, ceny ofertowe nie muszą być korzystniejsze niż cena jaką zamawiający uzyskałby po zmodyfikowaniu dotychczasowej umowy, nawet jeżeli uwzględni się ewentualne kary umowne nałożone na wykonawcę.
Autor artykułu
partner, prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.
24.04.2024
22.04.2024
15.04.2024